torsdag 15 februari 2024

En sydsvensk tågrunda


Det senaste halvåret har jag kört bil mycket sällan. Det började med att jag muntligt fick tre månaders körförbud av en läkare på neurologen som behandlat mig för en stroke/tia. Jag återhämtade mig snabbt men har fortsatt att för det mesta inte använda bilen. Den kör jag bara med om det inte finns något annat bra transportalternativ. Numera tar jag således buss eller helst tåg så ofta jag kan. I närområdet i Skåne eller för längre resor. När jag numera tittar på bilköer har det blivit lite grand som när en före detta rökare undrande betraktar personer som fortfarande röker.

Enligt trafikverket har från 1990 till före pandemin 2020 det långväga tågresandet ökat med 50%, från 14 till 21 miljoner resor. Under samma tid ökade det regionala resandet med tåg med 270% , från 82 till 222 miljoner resor! Det har blivit alldeles för trångt på spåren som inte alls har byggts ut i samma takt som det ökande tågresandet. Eftersläpningen är stor.

Det fanns mycket långt framskridna planer på att bygga nya spår för snabb persontrafik mellan rikets tre största städer med Jönköping som ett nytt nav. Tanken var att man skulle anlägga dessa nya stambanor för snabb fjärrtrafik och att lokal- och godståg skulle använda de gamla banorna. Det förslaget skrotades av den nya regeringen i dec 2022. Så vi får fortsätta med problem och trängsel på de gamla spåren även om en del lokala förbättringar planeras.

Det klagas med rätta på att tåg är försenade eller inställda denna vinter. SJ har fordonsbrist. Snö, kyla och eftersatt underhåll av växlar, spår och ledningar ställer till med problem. Jag och särbon planerade en resa till Östersund vecka 8. Nyligen meddelade SJ att det tåget är inställt. Den resan blir för min del inte av och jag har fått pengarna tillbaka.

Men förra veckan åkte jag en tågrunda i södra Sverige. Med fyra olika tågbolag: Lund – Linköping (Snälltåget), Linköping - Katrineholm (Mälartåg), Katrineholm – Göteborg (SJ), Göteborg – Lund (Øresundståg). Tro det om du vill, men alla tågen avgick och anlände i tid! Jag har kanske tur. Det är mycket sällan jag råkar ut för tågförseningar. Även om statistik visar att ca 20% av tågen var försenade förra året, har jag Ibland en känsla av att det är de som mycket sällan eller aldrig åker tåg själva som klagar mest på att tågen inte går eller kommer i tid!

Det låg ett tunnt täcke av snö på marken när jag lämnade Linköping. I Katrineholm där jag bytte tåg sken solen. När jag några dagar senare lämnade Majorna i Göteborg och tog spårvagnen till Centralstationen låg det ett vackert nysnötäcke över staden. Skönt att slippa ta bilen och i stället sätta sig ner vid tågfönstret, titta på landskapet och så småningom öppna en bok medan jag lät mig transporteras hem till Lund!

1 kommentar:

pgrahn.com sa...

Bäste vän!

Du har säkert alldeles rätt i att de somklagar är de som nästan aldrig reser med tåg. Mina erfarenheter är ungefär desamma. Endast någon enstaka gång har jag blivit försenad och förstås det minns man ju då. Däremot minns man inte lika lätt alla gånger man kom fram i tid eftersom allt då gick som det skulle.