måndag 10 februari 2020

En mässa för båtar


Jag har varit på Båtmässan i Göteborg. Den borde ha hetat Motorbåtmässan eftersom där visades ca 400 motorbåtar och TVÅ segelbåtar. Ja, kanske också en jättekatamaran som går att segla och en seglingsbar skeppsbåt till ostindiefararen Götheborg. Men många fartfulla farkoster i plast, gummi eller metall. Ofta i prislägen som är alldeles för höga för en normalinkomsttagare.

Väldigt många båtar är statusjakter med mycket hästkrafter. Vad skall man med en kabinbåt med två utombords-motorer på vardera 450 hk? Jag såg också många vattenskotrar. Inga sjö-kunskaper eller någon behörighet krävs för att köra runt i dessa fartmonster. Man går från bilen till båten och tycker att det är samma sak: gasa och styra. Men på båten finns ingen broms och på sjön är det andra trafikregler... Seglare, kanotister och andra som vill ha lugn och ro struntar vattenskoterförarna allt för ofta i.

Men det fanns också lite för en äldre man med mer långsamma båtvanor: En monter med kajaker, en vacker Drake (typsegelbåt) och en liten avdelning med träbåtar. Där fanns några gamla fina veteraner och ett par vackra nybyggda från lilla Kålviks båbyggeri på Orust. Vidare såg jag flera långsamgående plastsnipor, en båttyp som jag gillar och som verkar ha kommit tillbaka. En del kallar dessa båtar för ”fyllesnipor” därför att de inte kan köra över 15 knop och oftast är under 10 m långa. För sådana farkoster gäller den gamla bestämmelsen för sjöonykterhet och inte den nya 0,2-promilleregeln... Men jag gillar dem för att de tar sig fram lungt och för att de är sjövärdiga och säkra. 

En Drake. Nästan enda segelbåten på mässan.
Nästan inga segelbåtar på mässan, det verkar ha blivit omodernt att segla. Jag ser inte många unga seglare nu för tiden förutom vind- och kitesurfare. Mindre segelbåtar som det fanns gott om när jag var ung är sällsynta. Och de stora båtarna med ståhöjd i ruffen är lika mycket motorbåtar som segelbåtar. Sällan ser man dem kryssa mot vinden. Numera vill man ha det enkelt och bekvämt. Och helst en snabbgående icke seglande farkost med bamsemotor! Okej, jag skall inte överdriva. Det fanns också flera bruksbåtar till överkomliga priser. Vettiga familjebåtar och öppna mindre båtar med en lagom stor snurra i aktern. 

Jag såg en och annan elmotor, men bensindrivna utombordare dominerar stort. De är mer eller mindre miljöovänliga. En motortillverkare visar upp jättelika tvåtaktssnurror som de påstår är miljövänligare än den gamla sortens. Det fanns till och med några dieselsnurror! Annars är det stora bensindrivna fyrtaktsmotorer som gäller. Miljötänket på den här marknaden verkar ligga långt efter vägtrafiken där el- och gasdrivna fordon snabbt blir allt vanligare.

Två långsamma båtar. Ekan kan seglas.
Att köra fort i en plast-, gummi- eller plåtbåt verkar vara det som främst gäller på den här expon. Ett tidens tecken. Eller att skaffa ett vrålåk till båt så att folk kan se hur rik man är. 
  Alltför få sjunger måttlighetens och långsamhetens lov på denna mässa för båtar.



Inga kommentarer: