tisdag 31 december 2013

Tankar vid årets slut


I går, måndagen före nyårsafton, en vanlig vardag, åkte jag ner till köpcentret för att handla på systemet. Jag tog bilen. Det gjorde väldigt många andra också eftersom köpcentra utanför stadskärnan är till för bilister. Jag satt ganska länge fast i bilköer innan jag hittade en ledig p-plats. Utanför systembolaget var det också kö. En väktare släppte in folk efterhand som andra kom ut. Inne på bolaget kunde man knappt röra sig. Det såg ut som alla skulle köpa nyårsdricka just denna dag. Man fick krångla sig fram till de varor man ville ha och se´n ställa sig i en av de långa kassaköerna. Utanför ingången satt en trött tiggerska som ingen tycktes lägga märke till. Men kontrasten var talande.

Julen hade varit fin med barn och barnbarn och anhöriga. Jag hade handlat måttliga presenter i någorlunda god tid före julafton. Dagen innan aftonen utgick det ett påbud att jag skulle vara tomte. Eftersom jag inte äger någon tomtemask gick jag ut för att handla en sådan. Men dom var slutsålda överallt. Först vid middagstid på julaftonen hittade min svärdotter en i en ICA-affär. Så barnen fick en tomte. Jag kände igen deras otåliga iver efter att äntligen få alla eftertraktade paket. Jag kände igen deras lycka när dom fick det efterlängtade och jag kände och såg tillfredställelsen hos givarna.

Men glädjen över prylfesten ebbar ut ganska fort och en slags tomhet infinner sig. Eller en slags tystnad där gemenskapen, samvaron framför teven, vid granen och vid matbordet lever kvar i sinnet. Jag fortsatte till väninnans släkt på juldagen och upplevde ungefär det samma: Glädjen i att samtala, promenera, äta och vara tillsammans.

Det finns ett slags allvar i dagarna mellan jul och nyår. En räkenskapens tid över det år som förflutit. Tankar över tidens snabba gång. Vart bär det hän? En samling inför det nya ovissa året. Kanske är detta inte något man känner i ungdomens år, möjligen förstärks melankolin med stigande ålder.

Dagarna blir långsamt ljusare. Det är nyårsafton. Jag skall gå på en middag med några vänner. Sprattelvinet är inköpt och värdinnan skall bjuda på hummer. Inga raketer i år, men vi går väl ut och tittar på de andras fyrverkerier. Och skålar som vanligt för ett Gott Nytt År...

1 kommentar:

Heleld sa...

Gott nytt år, Jan! Ett hett tips för nästa nyår är att inköpa drycken på själva nyårsafton som jag gjorde och då var det bara halvfullt i butiken och inga köer till kassorna!!! I alla fall här i Sickla. Kanske hade man väntat sig rusning för alla kassor var öppna för en gångs skull!

God fortsättning med din trevliga blogg! Kram Heléne