tisdag 17 december 2013

Överviktig?



 
Min väninna räknade härom da´n ut mitt BMI. Det är 26,3. Jag är överviktig! Mitt argument att muskler väger mycket håller inte. Det räcker att jag tittar på min kroppsprofil i helfigurspegeln. Jaha, skall man göra något åt det? Böcker om olika dieter är storsäljare. Liksom kokböcker. Och folk lägger mycket pengar på att ”renovera” fullt fungerande kök samtidigt som man äter mer snabbmat än någonsin tidigare. Jag bestämde mig i alla fall för att studera ämnet lite närmare.

Jag lärde mig att BMI är den mest utbredda måttenheten när man talar om sund kroppsvikt. BMI står för Body Mass Index. Man räknar ut sitt BMI genom att dividera sin kroppsvikt i kg med sin längd i cm upphöjt till två. Det sägs ge en mycket mer exakt bild av ditt tillstånd än bara vikten. BMI under 18,5: Du är underviktig. BMI mellan 18,5 och 25: Du har en sund och normal vikt. BMI mellan 25 och 30: Du är överviktig. BMI över 30: Du är svårt överviktig. BMI över 35: Du är extremt överviktig.

GI (Glykemiskt Index) är ett annat begrepp som förekommer ofta i hälsosammanhang. Det går ut på att enskilda livsmedel ges ett glykemiskt index baserat på hur snabbt de bryts ner och absorberas i mag-tarmkanalen. Det är ett mått på olika livsmedels effekt på blodsockervärdet och ligger till grund för kostrekommendationer i vissa dieter. Det som i första hand påverkar GI-värdet är kolhydraterna i livsmedlet, både deras typ och mängd. Kolhydratrika livsmedel med högt GI-värde kallas ofta för "snabba kolhydrater", medan de med lågt GI-värde kallas för "långsamma kolhydrater".

Jag kollade vidare på nätet vad det finns för dieter och kostråd för oss som vill gå ner i vikt och äta sundare. Ja, efter en snabbtitt fick jag nog en känsla av att inte alla var lika sunda (!), men de flesta skulle ge viktminskning. Dessa hittade jag:

Femtvådieten - GI-metoden - Inget fett, men kolhydrater (långsamma) - LCHF (low carb high fat) = Fett, men inga snabba kolhydrater - Ananasdieten - Flygvärdinnedieten - Shangri-La-dieten - Rigshospitalets bantningskur - Atkinsdieten - ISO-dieten - VLCD (Very Low Calorie Diet) - Lågfettkost - Paleo”Stenålderskost”- Vegetarian - Vegan - Itrim - Medelhavskost – Viktväktarna

Vad skall man välja? Jag har en kompis som är läkare. Han tycker att jag skall strunta i alla dieter. Det är bara en sak som gäller säger han: ”Ät mindre och motionera mer!”. Han har själv provat det och gick ner runt 15 kilo på 4-5 månader. Sen slutade han med ÄMMM-metoden (ÄtMindreMotioneraMer) och gick snabbt upp alla kilona igen!

Inte lätt det här! Medan julen snabbt närmar sig ägnar jag mig eftertänksamt åt 5,2-metoden. Jag tömmer burken långsamt...
 

Inga kommentarer: