måndag 21 januari 2019

Stjärntecken och horoskop

Fiskbetraktare

Fortfarande frågas det ofta om vilket stjärntecken man är född i. Jag tycker att det är förvånansvärt att detta lever kvar i vår tid. Inte så sällan möter jag personer som frågar vilket tecken man är född i och som tror att detta kan säga något om vad man är för sorts typ. Fast det är kanske inte på fullt allvar, mer som en kul grej, när man talar om stjärntecknens karaktärer och läser horoskop? Jag har mycket svårt att tro på den urgamla föreställningen om att planeternas inbördes ställning på himlavalvet i födelseögonblicket skulle ha ett avgörande inflytande på vem vi är, på vår personlighet och livsgärning!

Men jag minns en av kompisen Pers vänner som var astrolog och tog detta på största allvar. Hon menade att det är var föräldrars plikt att låta en astrolog ställa det nyfödda barnets livshoroskop, så att man uppfostrade och handskades med barnet på rätt sätt. Hon gjorde sådana horoskop och var mycket noga med att ta reda på plats, dag och klockslag för födelsen. Aspekter, dekader och accendenter. Se´n levererades ett ytterst utförligt horoskop på flera sidor till hjälp i föräldrarnas uppfostrargärning!

Härom dagen läste en person jag känner väl ur en horoskopbok för mig. Där stod det vad man är för en om man är född i mitt stjärntecken. Några dagar efteråt roade jag mig med att kolla om jag (jungfru) och ”fjärrbon” (fisk) anses passa ihop. Här nedan citat ur två olika horoskop. Det fanns några rader som ingav visst hopp, men ´kompatibiliteten´ angavs vara bara två hjärtan av fem. Vi borde kanske avsluta vår relation snarast...

Känsliga fiskar
Ni är motsatser, vilket brukar anses vara en positiv indikator för kärlek och äktenskap. Men samtidigt så har ni väldigt olika sätt att se på livet och personligheter som skiljer sig mycket åt. Med detta i åtanke är det underligt att ni ens är attraherade av varandra. - - - Jungfrun är ett rationellt och mindre känslosamt tecken. Fiskarna, å andra sidan, är väldigt känslig och extremt intuitiv. Sättet ni uttrycker er själva på och era världsbilder, är väldigt olika. Detsamma gäller sättet ni visar kärlek på.
Jungfrun och fisken kan ha svårt att förstå sig på varandra. Jungfrun begriper inte vad fisken söker efter och tycker att han eller hon borde se till vardagen i stället för till drömmarna. För fisken är kärleken livets allt och en känslomässig upplevelse som måste flöda fritt. Fisken hittar inga svar i Jungfruns logik, och tvivlar på dennes perspektiv.” 

Jungfru. Anders Zorn, Östergötlands Museum
Tja, beskrivningarna stämmer inte jättebra, men jag anar att det är skillnad på s.k. seriösa horoskop och tidnings- och näthoroskop som de ovan. När jag söker i några, antagligen mindre seriösa, källor på internet efter vad mitt stjärntecken ger för karkaktärsdrag, får jag kortfattat ihop det här: Blyg, analytisk, självmedveten, produktiv, rastlös, kritisk mot dig själv och andra, skeptisk, förnuftig, trägen och flitig, föränderlig, tvekar ofta, ser och fastnar i detaljer, svår att förföra, ger dig inte hän.

Jungfrun är kanske inte en jättekul typ... Alltid känner man igen sig i något, men en del vill man inte kännas vid. Vilket är då det bästa stjärntecket? Klurig fråga. Beskrivningarna av tecknens karaktärer verkar vara utformade så att var och en kan känna sig nöjd, ja nästan bäst, oberoende av vilket tecken man är född i. Själv är jag dock inte säker på att jag är född i det bästa stjärntecknet. - Jag är ju en kritisk och skeptisk Jungfru! Ha, ha...




Inga kommentarer: