söndag 5 november 2017

Att åka tåg




Tågresandet i Sverige har fördubblats på tjugo år. Jag läser att SJ´s VD tycker att en snuttvis utbyggnad av höghastighetsbanor som tillåter en hastighet på bara 250 km/h är förkastligt. Han vill att man så så fort som möjligt bygger ut riktiga höghastighetsbanor i triangeln Stockholm–Göteborg–Malmö: ”Med 320 km/h på en äkta höghastighetsbana kommer en resa Stockholm–Göteborg att ta 2 timmar och Stockholm–Malmö 2,5 timmar. De korta restiderna medför både att resandet ökar kraftigt och en stor överflyttning från alla andra transportslag till tåg. Tåg blir det självklara valet. Att flyga Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö/Köpenhamn skulle man endast göra som en del av en längre flygresa.” Ja, det stämmer nog, men det blir dyrt att bygga banorna. Men kanske är det dags. De nuvarande är från 1800-talet!

Jag läser SJ tidning på snabbtåget söderut. Där intervjuas kändisar om sina bästa tågminnen. Vad har jag själv för minnen? Jo, jag minns hur jag i min barndom åkte tåg från Malmö till släkten i Stockholm. Tåget drogs av ett ånglok som luktade av stenkolsrök som svepte förbi utanför fönstren! En kypare i vit jacka gick genom tåget med en gonggong och ropade ut ”Första middagen serverad”. Folk gick till restaurangvagnen. Sedan följde ”andra middagen” och ”tredje middagen” också tror jag. Ett annat tidigt tågminne är när jag som liten påg åkte rälsbuss. På Gotland!

Minns också värnpliktsresorna till Karlskrona med tåg från Malmö som tog tid med byte i både Hässleholm och Kristianstad. Idag görs den resan snabbt och smidigt med Öresundståg direkt, efter att Blekingebanan elektrifierades för några år sedan. Och vidare minns jag en resa från Köpenhamn till Paris som ung konststuderande. (Jo, det var vanligt att man tog tåget till kontinentens storstäder på den tiden.) Tågmästaren satt berusad i baren och glömde att titta på våra biljetter medan den tyska natten susade förbi utanför tågets mörka fönster. Att åka malmbanan mellan Kiruna och Narvik var också en mycket minnesvärd resa.

Under dryga tre studieår i Umeå åkte jag ganska ofta hem till Skåne med nattåget som på den tiden körde den sträckan utan byte. Jag har jobbpendlat med tåg mellan Lund och Malmö i 30 år och jag har åkt tåg många gånger om året i snart 10 år till och från särbon i Linköping. Plus många tågresor till Göteborg och Stockholm och ibland ännu längre.

Då och då hör jag sura röster i min närhet som klagar på att resa med tåg är föråldrat och som påstår att tågen aldrig kommer i tid. Vid närmare granskning visar det sig att de klagande mycket sällan eller aldrig åker tåg själva! Jag har under mitt snart livslånga tågåkande haft mycket lite problem. Jag minns att jag fick ett uppehåll på några timmar i Hässleholm en gång och ett par gånger var pendeltåget till jobbet inställt på grund av växel- eller luftledningsproblem. Ja, och en del smärre förseningar. Men jag har faktiskt under mitt resandeliv haft mer trubbel med bilköer och stopp på motorväg!

Jag kör bil många mil om året. Oftast till platser dit det är svårt att ta sig med tåg.
Men jag tror på tåget och är för en modernisering och upprustning av järnvägsnätet. Hoppas jag hinner åka snabbtåg till huvudstaden på mindre än 2,5 timma innan jag har gått ur tiden! Men jag tar nog ett vanligt snälltåg hem igen. 
Om sådana finns kvar då...






Inga kommentarer: