torsdag 14 april 2016

Många missade vårar

 
Videung vaknar


Tiden när vintern släpper greppet och den första grönskan kommer är magisk. Ofta tänkte jag att i år skall jag vara med när knopparna brister, men nästan varje år under mitt arbetsliv missade jag vårpremiären. Plikten och nödvändigheten att dra in pengar gjorde att jag inte såg förvandlingen i naturen. En dag upptäckte man att allt blivit grönt, och man tänkte ”Hoppsan, det har blivit vår...!”

Antagligen har det där en del med åldern att göra. Tycker mig märka att folk i min ålder får ett ökat intresse för naturen. Och det beror nog inte bara på att man har mer tid, utan också på att livets och naturens gång blir mer uppenbarat med åren. Allt föds, blommar, vissnar och dör. I olika takt, men ändå. Åtminstone känner jag mig mer som en del av det hela nu, än när jag var yngre.

När jag tänker efter var vårstarten inte så lätt i min ungdom. Jag var allergiker och särskilt bok- och björkpollen satte igång snuva, igensvullnande och kliande ögon och ibland andnöd. Efter en årslång kur, så kallad hyposensibiliseing, blev det bättre och i medelåldern var jag i stort sett fri från symptomen. Idag undrar jag varför så många människor får allergiska reaktioner av pollen. Har det varit så i alla tider eller är det något som kommit med vårt moderna stadssamhälle? Där vi lever så rent och skyddat att det som man förr utsattes för utan att må dåligt, numera är något vi inte tål?

I den ganska lugna rytm som jag lever i nu blir det också uppenbart att nutidens livstempo är alldeles för uppskruvat. Jakten efter högre materiell standard stressar sönder många. Utmattningssyndrom och ”gå in i väggen” har nästan blivit en normalitet. Också de ökande klyftorna mellan de som har mycket och de som knappt har något alls skadar samhället. Alldeles för många mår dåligt.

Påskägg och vårknoppar
Jag känner människor som hoppat av ha mer-hjulet och som nöjer sig med mycket måttliga inkomster. Som verkar må bra med ett lugnare tempo där man hinner umgås och odla sina intressen. Och som hinner uppleva våren...!

Inga kommentarer: