måndag 30 november 2015

Vår svåra roll


Mitt i välståndet känner jag ibland en molande olust, en oro, en tyst skuld. Mediernas rubriker som vittnar om en hård verklighet kolliderar med mitt välordnade och behagliga liv.

Jag läser och hör om drunknande flyktingar, om lurade flyende familjer och om flyktingbarn som ensamma tar sig hit långt bortifrån. Om jordbävningar och översvämningar, smältande isar och stigande havsnivåer. Om krig och terror och om det militärindustriella komplexet som håller det hela igång. Jag hör om olyckor, död och självmord i min närhet. Hör människor som klagar över bettlarna på våra gator. Men girighet och lyxkonsumtion oroar mig mycket mer än tiggande romer.

Så skjuter jag de negativa tankarna och rubrikerna ifrån mig och lever vidare som vanligt. Nästan. För jag känner ju till flyktingströmmarna, miljöförstöringen och överkonsumtionen och känner skuld över att jag är delaktig, över att jag tvekar och över att jag gör så lite åt det. Men blir det bättre av att jag känner så? Kan jag inte få leva ifred från sådana tankar i det snälla välmående land där jag är född. Måste jag ha dåligt samvete för det?

Det jag känner delas nog av många. Som enskild individ kan jag inte göra så mycket åt tillståndet i världen. Jag ser det hemska och försöker balansera det med det positiva i tillvaron. Utan att stoppa huvudet i sanden och inte utan att göra åtminstone något litet åt det...

Tage Danielssons Plats i Linköping
På min systers köksvägg finns dessa kloka ord av Tage Danielsson som sammanfattar mina tankar: ”Se här din svåra roll: att inse världens lidande med glädjen i behåll!”

Inga kommentarer: