tisdag 27 oktober 2015

Att fika



Babettes Kafferi i Linköping


Jag minns första gången jag smakade kaffe. Det var en sommar hos mormor och morfar som hade vänner på besök. Kanske var jag sju år. Det serverades kokkaffe i små fina koppar på fat och flera sorters kakor. Till barnen ett glas mjölk eller i bästa fall sockerdricka. Jag bad att få smaka på kaffet som de vuxna drack och fick en kopp utspädd med mycket mjölk och socker. Ändå tyckte jag det smakade vedervärdigt. Kunde inte fatta hur de vuxna tyckte det var gott. Men redan då var kaffet en nationaldryck. Med eller utan brännvin.


När kaffedrickandet sedan började bli en vana för min del minns jag inte. Däremot minns jag att det bara fanns en sorts kaffe. Kokkaffe gav vika för bryggkaffe som ofta stod på värmning i en glaskanna med några femöringar under sig för att hålla rätt temperatur. På den tiden var kaffet nästan gratis. Man gick på kondis och fick dricka hur mycket kaffe som helst, det var bakverken som kostade. När televisionen kom till landet gick man inte lika ofta på kafé, i stället sörplade man kaffe framför teven. Kaffe som höll sig varmt i en TV-kanna.

Barista på Lilla Fiskaregatan i Lund
Men känslan av kaféet som en plats för avkoppling eller som mötesplats fanns kvar och har ökat. Det var nog på nittiotalet som de första caféerna efter amerikansk förebild startade i Sverige. Och man lyckades få upp priserna så att en kopp, mugg eller ett glas kaffe kostade nästan lika mycket som en stor stark! Det svarta bryggkaffet fick ge vika för espresso, caffè latte, cappucino, café au lait, caffè macciato mm. Kafépubliken har blivit yngre och kaffeställena är fler än någonsin. Och mysigare, sittvänligare och mer profilerade.

Idag drickes det mest kaffe i världen i Skandinavien. Finland är värst med Sverige som god tvåa. Statistiskt sett lär vi dricka 144 liter per person och år! För mig har fikapausen eller kafébesöket alltid varit viktig(t). På jobb och på fritiden. En paus i vardagen. En stund för småprat eller avkoppling. En social mötesplats eller plats för lugn och eftertanke. Kopp på er!

Idas Bod i Lomma

Inga kommentarer: