torsdag 11 september 2014

Döende landsbygd – Leve landsbygden!





Under sommaren ser jag mer än annars av vårt land. Förvånar mig ibland över att folk kan bo och försörja sig i avlägsna trakter, samtidigt som jag beundrar dem som håller sig kvar och befolkar landsbygden. Själv bor jag helst i en större stad, men inte gärna i storstad. Landsbygden använder jag för rekreation.

Jag har under mitt liv sett hur landsbygdens folk flyttat in till städer och tätorter. Blekinges landsbygd, en bit av Södermanlands kusttrakter, Skånes skogsbygder och trakten sydost om Åtvidaberg är områden jag känner till. Jag har också varit en del i Västerbottens inland.

Jord- och skogsbruk behöver inte längre mycket folk. Maskinerna gör det mesta av jobbet. Endast allt större enheter blir lönsamma. Småskaligt och närodlat är mest en tom fras. Små jordbruk och torp läggs ner i snabb takt och blir fritidsboenden som står tomma under större delen av året. Ungdomarna vill inte stanna i småsamhällena som sakta men säkert avfolkas. Kanske är det en obeveklig förändringsprocess? 


Men det finns goda exempel på småsamhällen som växer när det finns bra kommunikationer, t.ex orter med eller nära till järnväg. Tågåkandet i Skåne har mångdubblats på 10-15 år. Många mindre orter lever upp när man får en station varifrån man kan tågpendla till arbetsplatser i städerna några mil bort. Annars är den landsbygd som finns någorlunda nära städer och samhällen beroende av bilen. Om inte den fanns skulle många fler hus stå tomma.


Kan avfolkningen stoppas? Norge lär vara ett lyckat exempel på att man med politiska styrmedel och statliga subventioner håller en levande landsbygd vid liv. Jag har mött landsbygdsmänniskor i Sverige som engagerar sig i det för mig hittills okända partiet Lpo, Landsbygdspartiet oberoende. Dom anser att inte något av riksdagspartierna tillgodoser landsbygdens intressen, och det får man nog hålla med om.

Jag läser ur deras partideklaration:
LPo är ett parti för alla människor som bor och lever sina liv på landsbygden, i jordbruks- och skogsbygd, äldre stationssamhällen, bruksorter, kyrkbyar och andra orter med nära landsbygdsanknytning. Mer än en fjärdedel av rikets medborgare bor på landsbygden. Grunden för Landsbygdspartiets politik är alla människors lika värde och rättigheter.

Landsbygdspartiets idéologi utgår från kärleken till landsbygden samt tron på att landsbygden med tillhörande småbyar, småsamhällen och småstäder som helhet erbjuder en bättre livsmiljö för människor än vad storstäderna gör. Landsbygdspartiet vill därför bidra till ett bättre samhälle genom att ge människor en ökad möjlighet att bo, verka och få sin försörjning i en decentraliserad och landsbygdsnära miljö.”

Är det en romantisk Sörgårdsidyll man drömmer om, eller har man realistiska idéer om att kunna bryta inflyttningen till storstäderna och erbjuda människor lyckligare liv och bättre miljöer än det segregerade boendet i storstädernas getton?

Tja, vem vet? Jag tittar på den stora floran av valsedlar från mer eller mindre kända partier, men hittar ingen från Lpo. Jag hade ändå tänkt rösta på ett annat parti, men i mitt hjärta önskar jag landsbygdens folk lycka till!


Inga kommentarer: