onsdag 21 augusti 2013

Krossa rutor

 



På en gata vid kvarteret där jag bor i en av Sveriges mest kända universitetsstäder finns en mäklarfirma. Längre ner där gatan slutar ligger ett stort bostadsområde för studenter. Nästan varje vecka är något eller några fönster krossade hos mäklaren. Varför är det så? Är det bara berusade och förvirrade ungdomar som roar sig? Kanske ibland, men jag ser ett annat mönster. Lyxaffärer och mäklare är målet för förstörelsen. Jag anar att det är radikala ungdomars protest mot samhället.

Är du utan bostad? - Köp din egen! Men dom som inte har jobb och pengar då, vad skall dom göra? Jag kan förstå fattiga och arbetslösa ungdomars ilska. Jag antar att de krossade rutorna är ett sätt för dem att manifestera sitt utanförskap, kanske att protestera mot samhället och mot ökande klassklyftor.

Hörde på radion härom dagen att bostadsbyggandet är rekordlågt. Förklaringen är att de privata bolagen inte finner det lönsamt att bygga nu i svajig konjunktur med risk för sjunkande bostadspriser. Receptet är alltså att skapa brist på bostäder så att priserna stiger.

Alla dom som inte har råd och möjlighet att köpa skiter man i. Och frustrerade ungdomar och studenter krossar fler rutor. Fast inte längre på mäklarfirman i mitt kvarter. Den har nyligen flyttat till ett ”lugnare” område långt från studentbostäderna...

Inga kommentarer: