tisdag 21 maj 2013

Jordlika planeter

 

Redan som barn kändes det svindlande att titta upp på himmlen en stjärnklar natt. Härom dagen meddelades nya rön om universum i radions P1. Med ett nytt rymdteleskop finner man att det runt var fjärde sol cirklar planeter med ungefär samma livsförutsättningar som vår Jord har. Kan det möjligen finnas intelligent liv på några av dem? Svaret är givet. Astronomerna räknar med att det finns runt 100 miljarder solar i vår galax!

Så har jag tittat på Kunskapskanalens BBC-program om världsrymden. Efter det ställer jag mig några frågor: Uppstod allt ur ingenting för 13,7 miljarder år sedan? Föddes vårt universum ur ett svart hål? Var Big Bang början? Fanns det ingen tid före Big Bang? Pågår det en evigt accelererande expansion av universum och en evig pånyttfödelse? Finns det, som inflationsteorin påstår, ett närmast oändligt antal universum? Finns det många fler dimensioner än vi människor kan uppfatta? 

Barndomssvindeln finns kvar, men nu tillsammans med en stark insikt om att det finns gränser för vad vi människor kan förstå och uppfatta. En insikt om att jag måste acceptera det ofattbara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Svinjobbigt att fundera kring detta, vilket händer mig också ibland.

<3 Hannes