fredag 30 augusti 2024

Räkna steg



Minns du att det för inte så länge sedan fanns mekaniska stegräknare, så kallade pedometrar? En pendel eller kula i det fickur-liknande instrumentet noterade tickade vart steg man tog. (Foto: En sydtysk stegräknare från 1590! /Wikipedia) Idag kan man hitta en digital pedometer på nätet från drygt hundralappen och uppåt. Men numera finns den för det mesta inbyggd i mobilen. På ganska kort tid har den, smartphonen, blivit nästan oundgänglig. Även för oss äldre. Efter mina hjärtproblem sätter hälsoappen i mobilen press på mig att hålla igång. Jag går i genomsnitt ca 10.000 steg om dagen. Det är lika med 6-7 km för min del.

Vi blir äldre och kroppen orkar inte som förr. Det är helt naturligt. Så när vi träffas är det inte konstigt att det bland annat blir snack om hur många steg om dagen vi går. Och det hänger ihop med vårt hälsotillstånd naturligtvis: Artros lite varstans, särskilt i knän och höfter. Cancer av olika slag, kol och hjärtproblem. Oro för demens hos sig själv och anhöriga. Problem med tänder, hörsel och ögon. Och så vidare. Det kan bli deprimerande, men de absolut flesta av vännerna tar problemen med jämnmod. Och de går att motverka fysiskt och mentalt på olika sätt.

Förutom att promenera är många med i gympagrupper eller ägnar sig åt yoga. Socialt umgänge med anhöriga, vänner av olika kön, barn och barnbarn med flera är viktigt och välgörande. Intressen, hobbies och ideellt arbete av olika slag ger också mening åt tillvaron för flera av oss äldre. Kanske är särskilt damerna bra på sådant, men vi herrar är nog bättre än vad många tror. 

För egen del gympar jag lätt hemma var dag, promenerar som sagt i genomsnitt ca tiotusen steg om dagen, badar bastu på kallbadhus - oftast tillsammans med andra, gör många utflykter och går på pub- och fikaträffar då och då. Jag skriver texter och fotograferar mycket. Det blir också en hel del ensamma TV- och datorkvällar, läsning av böcker och biobesök. Jag trivs bra med växlingen mellan umgänge och egen tid.

För många är det viktigt att resa utomlands. Även om också jag tycker det är trevligt, har det blivit få sådana under senare år (Om man räknar bort Danmark). Men jag reser mycket inom landet: Blekinge, Göteborg, Stockholm och ofta till Östergötland där särbon finns. Och så många dagsutflykter, för det mesta tillsammans med någon vän. Mera sällan med en hel vandrargrupp.

På sådana utflykter brukar vi gå mellan fem och tio kilometer. Ibland har man fika med sig, men är vi bara två avlutas naturpromenaden för det mesta på något café. Där snackar vi om allt under solen och månen och jämför hur många steg och kilometrar våra mobiler visar att vi gått. Sällan visar de samma, så man får ta den informationen med en nypa salt. 

Det samma gäller väl vår tillvaro här på jorden! Pedometern tickar på, under ett år hinner jag ta ungefär tre miljoner sexhundrafemtio tusen steg och jag hoppas att jag kan ta många - väldigt många - steg till, innan jag till sist vandrar vidare till de sälla jaktmarkerna...





Inga kommentarer: