tisdag 30 juli 2024

Ljuset i tunneln



För några år sedan fick jag en svart T-tröja som var inköpt på järnvägsmuseet i Ängelholm. På den finns i vit text ett citat av Franz Kafka: ”Var inte alltför optimistisk - ljuset i tunneln kan vara ett tåg!” Kanske lite oväntat att man säljer sådant på ett ställe som hyllar tåg och tågåkande. Syrran som gav mig tröjan menade nog att den blåögda framtidsoptimismen är vacker men lättraserad. Ja, även om man ser ljuset i tunneln kan man bli överkörd av det framrusande tåget mot framtiden..!

När jag skriver detta hör jag på nyheterna att flygplatsen i Frankfurt är stängd eftersom klimataktivister har limmat fast sig på landningsbanorna. Också flygplatser i London, Wien och Köln är utsatta för liknande protester. Ilskan är stor hos resenärer som får sina resor försenade. Hatet breder ut sig och en del vill ha mycket hårda straff för aktivisterna. Man skall inte ostraffad hota our way of living!

Jag antar att de människor som limmar fast sig på landningsbanor och motorvägar gör det för att protestera mot vad de tycker är en miljö-förstörande och konsumistisk livsstil som symboliseras av massbilism och överdrivet flygande. Dessa aktivister tror att vi går mot en mörk framtid, att vi överutnyttjar jordens resurser och förstör klimat och livsbetingelser, att den goda framtid som skulle kunna vara möjlig omöjliggörs av utsläpp som leder till kraftigt förändrat klimat, av överdriven konsumtion och av ett allt mer segregerat samhälle med växande klyftor mellan fattiga och rika. 

Själv glider jag med i den rådande livsstilen om än i en light-version. Det är ett dilemma att vara kritisk till mycket i den tid man lever i och samtidigt vara en del av den. Som tysken på 30-talet som ogillade nazismen men inte orkade ta avstånd helt. Eller som ryssen som är kritisk mot Putindiktaturen men håller tyst. Att protestera kan få stora konsekvenser för dig personligen. Det är lättare att tyst glida med än att limma fast sig på en landningsbana!

Eller är de protesterande aktivisterna hopplösa pessimister som agerar överdrivet? Är ljuset i tunneln mot framtiden egentligen ett härligt solsken? Kanske är det bara att gasa på som vanligt? Och då väljer vi väl inte tåget?  - Nu är jag ironisk. Många funderar kring de här frågorna. Det är inte helt lätt. Går vi en ljusnande eller mörknande framtid till mötes? Visst kan man kan skylla på politiker och annat utanför sig själv, men det är upp till dig att i tanke och handling ta ställning till hur du förhåller dig till detta. Hur du förhåller dig till en oviss framtid.

Jag är tillbaks i stan och sitter i värmen på balkongen. Mår bra utan att känna mig duktig. Sommaren har varit fin så här långt. Den gamle presidenten Biden har lämnat över valarbetet till en relativt ung kvinna. En maktfullkomlig Putin fyller på med soldater och dödliga vapen i sitt erövrövrings-krig, medan hans vän Xi Jinping köper rysk olja och leker fredsmäklare i Ukraina och Gaza. Jag vet att jag inte kan påverka världens gång och makternas spel, men jag kan ta ställning till allt som sker och önska en bättre värld.  - Och jag beundrar modet hos aktivisterna som klistrar fast sig på flygbanornas asfalt! 




1 kommentar:

pgrahn.com sa...

Klok och bra text! Även jag "glider med" det är ju det enklaste...