onsdag 15 november 2023

Den lilla och den stora världen





Världen kommer nära genom bland annat nyheter, fakta och dokumenärer på TV, internet och i radio. Många med mig känner oro över krig, klimat och orättvisor, och jag blir upprörd och förbannad ibland. Samtidigt är ”det lilla livet” med barn, barnbarn, andra nära och kära samt min egen hälsa, det som påverkar mig mest. På det personliga planet är det skillnad mellan långt borta och nära. Jag tror att många känner igen sig i det.

den lilla världen nära mig faller löven och ljusen tänds inomhus. Kommunen har börjat sätta upp julbelysning på sta´n och mataffärerna säljer redan julmust. Jag promenerar i naturen, fikar och snackar med vänner och badar bastu vid havet med kompisar. Yngsta barnbarnet fyllde sju, det var fest för henne i två omgångar på Hemgården i Lund. Mina söner med familjer och jag tände på allhelgonadagen ljus vid vår syster/dotter Hannas begravningsplats på Norra Kyrkogården.

Jag och mina två systrar stängde fritidshuset på ön, tömde vattenledningarna för vintern och tog upp motorbåten på land i närmaste småbåtshamn. Vi oroades över tjockoljeutsäpp i västra Blekinge efter urklantig navigering av ett cypern-registrerat TT-line-fartyg. Vi fruktade att den skitiga tjockoljan skulle komma in i ”vår” skärgård och undrade vilket ersättningsansvar det tyskägda rederiet har för vad dom ställt till med? 

I den stora världen såg jag hur Israel avancerade in i Gaza efter Hamas råa överfall. Hittills sammanlagt över 11.000 döda! De flesta antagligen oskyldiga civila. Motsättningarna är historiska och världen darrar inför fortsättningen. Ukrainas försök att återta av Ryssland erövrat territorium verkar ha kört fast och för det angripna landet känns det ganska hopplöst. Skall Putins alltmer nordkorea-liknande styre kamma hem en slags seger så att de östra och stora delar av södra Ukraina blir ryska? 

Ett okänt antal natovänner i vårt land väntar otåligt på ett godkännande av de fina (?) medlems-länderna Turkiet och Ungern. I Sverige går SAAB, Hägglunds och Bofors på högvarv och vinsterna ökar stort. I samhällena med dessa vapenindustrier jublar man antagligen när pengarna strömmar in och många får jobb. För mig har denna strävan och dessa framgångar en dålig bismak.

Parisavtalets ”En och en halv eller högst två graders temperaturökning” lär snart vara överskridet. Utsläppen är dubbelt så stora som krävs för att uppnå det målet. Staterna håller inte vad de lovat och miljövännerna hånas. Utvinningen av fossila bränslen i världen ökar kraftigt. Har luften gått ur ländernas vilja att göra något åt en hotande miljökatastrof? Eller gäller ”Efter oss syndafloden” som Frankrikes kung Ludvig XV lär ha sagt till mätressen Madame de Pompadour före franska revolutionen?

Ja, det är lätt att bli svartsynt och missmodig. Inte minst nu mitt i november när dagarna dessutom blir allt kortare och mörkret faller tungt långt innan det blivit kväll på riktigt. Men, som jag skrivit tidigare, det finns också något positivt med detta mörker. Man kan gå på bio, konsert och teater, titta eller lyssna på bra TV- och radioprogram. Medan mysljusen brinner inbjuder det mörka vinterhalvåret i till kreativt inomhusarbete, läsning och streaming. Det finns mycket bra att göra, läsa, se och ta till sig under denna årstid. 

Men blir man för dyster av bristen på dagsljus kan man trotsa ”flygskammen” och fly till ljusare och varmare trakter. På FB ser jag att det inte är ovanligt. Och härom dagen fick jag en sms-hälsning med foton från en vän som har svårt att stå ut med novemberklimatet i norr. Jag kan inte klandra honom. 

Hej, hej Mr L. - Välkommen hem igen innan adventsljusen är tända!







Inga kommentarer: