lördag 15 oktober 2022

Fotbolls-funderingar



Minns när jag i tidig ungdom såg MFF, ”Di Blåe”, och IFK Malmö, ”Di Gule”, spela på gamla idrottsplatsen. De flesta av lirarna var från Malmö, åtminstone var de skåningar, och alla hade ett civilt jobb. De fick inte mycket mer än fickpengar från fotbollsspelandet. Härom dagen såg jag den allsvenska matchen MFF mot IFK Värnamo på Malmös Fotbollsstadion, och jag såg några ganska trötta proffs på slutet av sina karriärer i Malmölaget.

De allsvenska lagen idag är till ganska stor del främlings-legioner som består av inköpta välbetalda yrkeslirare, ofta långt bortifrån. Genomsnitts-lönen för spelare i herrallsvenskan är ca 95.000 kr/mån. Snittlönen i damallsvenskan är bara ca 15% av vad killarna tjänar! Men damfotbollen är på frammarsch, inte minst efter EM i England förväntas lönerna för tjejerna stiga.

I Europas storklubbar är det löjligt stora pengar. Här är årsinkomsterna för de tre högst betalda manliga spelarna: Kylian Mbappe (PSG) 1,433 miljarder kr, Lionel Messi (PSG) 1,343 miljarder kr, Christiano Ronaldo (Manchester United) 1,119 miljarder kr. Fotbollen har under min livstid gått från från en ganska oskyldig och engagerad amatörverksamhet till mångmiljardindustri!

För mig förstör kommersialiseringen mycket av fotbollskänslan. VM i Dubai är en skandal och uppenbarligen också en mutskandal. Flera av fotbollslagen ägs av oljeshejker eller ryska oligarker. För dessa mångmiljardärer innebär det bekräftelse och högsta status att äga ett storlag. 

Fotboll i Europa är en jätteindustri som omsätter miljarder euro. Undrar hur många som på ett eller annat sätt försörjer sig på fotboll på vår kontinent? Förutom ledare, tränare, administratörer, domare och spelare finns TV, journalister, spelbolag, alla som jobbar med reklam och sponsring och diverse ”experter” och kommentatorer. Fotbollen har direkt och indirekt blivit en av de största arbetsgivarna!

Jag såg också MFF – Union Berlin på TV härom veckan. Malmös supportrar sjöng och hejade oavbrutet och det lät härligt som vanligt. Men när de tyska anhängarna använde smällare och bengaler och sköt raketer mot familjeläktaren och ut på planen var det inte längre kul. Matchen fick avbrytas i en halvtimme. När supportrarna förvandlas till huliganer och förstör och slåss undrar man vad fotboll gör med människor eller varför dessa destruktiva horder av framför allt män dras just till fotboll. Jag ser inget liknande i andra lagsporter som t ex handboll eller ishockey.

Men det finns också en positiv sida av supporter-verksamheten inom fotbollen. Sjungande supportrar är trevligt, och genom mina barnbarn har jag sett hur bra det är med fotboll på gräsrotsnivå. Här erbjuds vettig sysselsättning för ungdomarna. När jag tittar på matcher där mitt 12-åriga barnbarn spelar, ser jag ett allvarligt men lustfyllt spel. De får bra motion och lär sig samarbete, respekt och självdisciplin. Klart att man vill vinna sina matcher, men en förlust är inte hela världen. 

Jag har hört talas om hets från föräldrar som drömmer om att deras barn skall bli välbetalda proffs, men hittills har jag inte sett något av det. Nej, inom ungdomsfotbollen finns nog mycket av de bästa sidorna i svenskt föreningsliv. Många vuxna och äldre ungdomar jobbar ideellt och engagerat med detta. All heder åt dem!




2 kommentarer:

pgrahn.com sa...

Instämmer in dina reflexioner över herrfotbollen. Nu när jag också kommer från Helsingborg är det bekymmersamt ävenledes eftersom vår rö-blåa stolthet här i stan spelar så "dållitt" Idag fick dom stryk av Varberg med 3-1 och nu blir det nästan säkert nedflyttning till lägre divisionen.

Men som du skriver så har säkerligen fotbollen mycket gott att erbjuda de yngre generationerna.
Att superstjärnorna tjänar 1 miljard eller mer per år är bara tragiskt.

Farbror Janne sa...

Ja fotboll handlar numera för mycket om business och pengar. Och om huliganer som inte verkar "ha alla hönsen hemma". Ändå synd att di rö-blåa verkar falla ur allsvenskan.