onsdag 15 juni 2022

Bubblor i systemet




Det verkar finnas många bubblor i samhällssystemet. Både nationellt och internationellt. Vår justitieminister sitter kvar med hjälp av en bubblare och runt om i världen bubblar det upp diktatorer, envåldshärskare, stora klasskillnader och svåra miljö- och systemproblem som man inte tar itu med. Men det kan jag inte göra mycket åt. Och jag har andra mer näraliggande bubbelproblem. Jag menar inte bubbel på flaska som kan köpas på Systembolaget. Nej det handlar bubblor i bränslesystemet till en båtmotor. 

Vi har en långsam båt, en så kallad ”fyllesnipa”. Den är från 1975, men motorn är ganska ny. Det är en dieselmotor som är monterad inne i båten. Den vanligaste motorn på fritidsbåtar är annars en sådan som hänger i aktern, där bak på båten. Den kallas utombordsmotor och drivmedlet är bensin. Förr var sådana motorer så kallade tvåtaktare, som ungdomens mopedmotorer eller som de första Saab-bilarna. Man blandade olja i bensinen och avgaserna var blåaktiga. Sådana maskiner är numera förbjudna av miljöskäl.

En del av oss minns de vita fiskebåtarnas dunk-dunk. De hade så kallade tändkulemotorer och tankades med råolja. I sin lilla träbåt hade min morfar en inombordsmotor som drevs av fotogen. Därefter var inombordsmotorerna i fritidsbåtar bensindrivna. Idag är det diesel som gäller inombords, kanske tills elmotorer tar över.

Liksom mycket annat skall en båtmotor underhållas och skötas. Jag gör det själv. På hösten kör jag igenom motorn med glykolblandat vatten och plockar ut drivsnurran, impellern, ur vattenpumpen. På våren i med impeller igen och så byter jag olje- och bränslefilter, tömmer den gamla oljan och fyller på ny. I år bytte jag inte bara bränslefiltret på motorn utan också det filter som sitter vid tanken.

Sedan dess går motorn ojämnt, tappar varv och har till och med stannat nån gång. Jag har fått tips om att bränslesystemet måste luftas så att eventuella luftbubblor försvinner, och det har jag gjort enligt instruktionsboken. Men det har inte hjälpt. Jag, och de motorkunniga jag känner är överens om att det är något problem med tillförseln av bränsle. Motorn får inte tillräckligt med diesel, det märks särskilt när man försöker gasa på. 

Gömmer bubblor sig fortfarande i systemet, eller är det något annat som orsakar problemet? Jag har hört talas om att det kan bildas alger och bakterier i dieseltankar som står oanvända länge. Är det kanske det som spökar? Inblandningen av vegetabiliska oljor i dieselbränslet har ökat mycket de senaste åren. Möjligen bidrar det till motorkrånglet. Kanske naturens hämnd i så fall...

Jag har tre gånger kontaktat verkstan hos firman där vi köpt motorn. Andra gången kom jag till rätt person, förklarade problemet och talade om vad jag gjort. Mekanikern skulle ringa tillbaks, men det gjorde han inte. Antagligen har han mycket att göra den här tiden på året. Nu har jag ringt igen och fått tid för felsökning och diagnos. En vecka efter midsommar! Så vi får hålla tillgodo med en haltande båt så länge. 

Visst tar man in medierapporterna om hemskheterna i världen. Miljöproblem, svält och krig. Inte minst Putins Hitler-lika överfall på Ukraina. Det är riktigt stora bubblor! Ändå är det inte så sällan mina egna små problemen som skaver mest. Jag tror inte att jag är unik. Liksom de flesta är jag ofta mig själv närmast. Ett akut skärsår i handen engagerar mig i stunden mer än de döda och skadade i ett krig långt borta. Och det är nästan samma med fritidsbåtens små luftbubblor eller alger och bakterier i bränslesystemet. 

Ja, ”Fy Bubblan!”, som Rasmus sa i böckerna och filmerna om Kalle Blomkvist.





1 kommentar:

Farbror Janne sa...

Motortekniker kom och noterade detta: "Kan bekräfta kundanmälan. Dåligt flöde på bränslesidan. Demontering av bränslerör för kontroll. Stopp i stigröret. Rengöring samt återmontering. Uppstart av motor, funktion OK."