fredag 31 december 2021

Vad kunde jag ha gjort?

 


När man levt länge och tittar tillbaks på sitt liv, vill man kanske först se det som varit bra. ”Räkna de lyckliga stunderna blott”. Jo, det har funnits många sådana stunder, men om jag utvärderar ärligt finns det andra stunder också. Och saker som jag borde ha gjort annorlunda och bättre. Jag tror att många känner igen sig i det. Varför stannade jag så länge på det jobbet? Varför vågade jag inte mer? Varför tvekade jag i förhållanden och i livsval? Varför satsade jag inte mer på mina utförsgåvor? 

Ja, det är inte alltid så lätt att leva.Tänk om jag kunnat leva om mitt liv med den livserfarenhet jag har nu! Fler än jag har tänkt den tanken, men vi vet att det är en omöjlig ekvation som inte går ihop. Vi får alla börja mer eller mindre från scratch och begå våra misstag. Förutsättningar och hjälp på vägen varierar, men vi börjar vandringen som noviser. 

Många äldre som jag känner och har känt tycker att de ägnade för mycket tid åt yrkeslivet, och för lite åt familj, vänner, intressen och förmågor. Men jag känner några som valde att inte satsa på jobbstatus och ekonomisk kärriär. De hoppade över att bli anställda och valde i stället fria yrken och sysselsättningar. Eller levde på enklare lågt betalda jobb för att kunna ägna sig åt sådant som kändes viktigt och meningsfullt för dem. Själv hamnade jag någonstans mitt emellan. Fast det lutade nog mer mot plikt och trygghet...

Jag kan inte klaga på min start i den här tillvaron, även om min far hade ett hårt temperament. Jag hade bra föräldrar som levde i ett ganska kärleksfullt äktenskap. Hur man präglas de där åren har fler än jag funderat över. Att barndomen är tämligen avgörande är de flesta överens om. Jag gick ut i livet med goda förutsättningar, men jag var alltför konflikträdd och odlade tidigt en introvert sida, även om de flesta tycker att jag idag är en öppen och social människa. Man lär medan man lever, men hur mycket ändrar man sig egentligen under ett liv?

Funderingarna ovan kom till därför att jag tidigare hade skrivit ner dessa självbetraktande rader:

Jag har ofta varit lat 

Jag tvekade för mycket 

Jag hade inga klara mål 

Jag var plikttrogen utan mycket eftertanke 

Jag inser att lönearbetet tog för mycket tid och kraft

Jag utvecklade inte mina talanger tillräckligt

Jag hade svårt att hitta rätt i kärleken

Jag var både trogen och svekfull

Jag avlade tre barn som jag älskat och älskar

Jag var ointresserad av ekonomi och pengar 

Jag lärde mig att odla positiv ensamhet

Jag blev vän med naturen och havet

Jag har låga krav och har nöjt mig med lite

Jag har funnit lugn mitt i rastlösheten

Jag har och har haft flera nära vänner

Jag tror att sorgen har gjort mig starkare

Jag förstår numera livets drivkrafter lite bättre 


Men jag borde ha gjort och förstått mer! 


Gott Nytt År till Er Alla!




Inga kommentarer: