måndag 29 november 2021

Alla mina plastförpackningar

 


Jag har svårt för att slänga vissa engångsförpackningar av plast. Mitt köksskåp innehåller alldeles för många sådana flaskor och burkar. Jag tycker att dom är för bra för att bara användas en gång, så jag samlar sådana och tänker att dom kan användas igen. Ändå fylls min avfallspåse för förpackningar och diverse annat av plast snabbt. Okej, tänker jag då, plastavfallet tas om hand och återvinns. Det är ju bra. Eller... 

Jag tittar på en dokumentär om plaståtervinning. Det är så att våra förpackningar ofta är tillverkade av ”återvinningsbar plast”, men de är inte tillverkade av sådan plast från början! Varför? Jo, därför att det blir mycket billigare med ny plast. Det tillverkas mer förpacknigar av ny plast än någonsin tidigare! Det är svårt och dyrt att återvinna använd plast. Det mesta av återvinningsbar plast går i stället till förbränning eller hamnar på soptippen (mer än 70%). Och anläggningar där man eldar med plast släpper ut mer Co2 än gasdrivna elverk.  https://www.svtplay.se/video/32889335/atervinningsbluffen

Rika länder i väst vill göra sig av med sitt plastavfall men kan inte längre exportera det till Kina eller till Turkiet. Det är ett mycket stort problem med plastavfall i fattiga länder. Indonesien är en tillväxtmarknad för plastavfall. Organiserad brottslighet tar över. Man får betalt för plastbränslet, och hittar hela tiden nya länder att exportera plastavfallet till. T.ex. Bulgarien, som har utbredd korruption. Där används plast som bränsle i cementfabriker, en av världens mest förorenande verksamheter.

Trots allt prat om bättre miljö beräknas det plastavfall som sprids per år i världens hav mer än tredublas till år 2040. Kostnaderna för att tackla ett års plastproduktion (2019) beräknas till otroliga 32000 miljarder kronor under plastens livscykel, allt enligt WWF (Fotot intill är också därifrån). Alliance to End Plastic Waste, AEPW, är ett Singaporebaserat FN- och storföretags-stöttat, ideellt företag med ambitioner att reducera världens plastavfall, särskilt i haven. Men det anses av många vara ett misslyckande eftersom de främjar en minskning av plastavfall snarare än en minskning av världens plastproduktion. Plasttillverkning beräknas fördubblas de närmaste 20 åren! Och företag världen över tjänar miljarder på engångsförpackningar som inte återvinns.

Greenwashing” används i stor utsträckning av många kända varumärken. Företaget Terracycle garanterar återvinning. Man sorterar plast i olika kategorier. Märket finns på produkter från tiotusentals företag. Men man misstänker att det ofta är fuskmärkning. Företaget har kanske någon Terracyclegodkänd plastprodukt, men använder det märket också på icke godkända plastprodukter. 

https://www.wwf.se/plast/#bli-fadder Plast finns överallt. Också i maten vi äter och dricker. Varje vecka får vi i oss plast motsvarande ett kreditkort! Dessutom lär jag mig att det i plaster finns mängder av kemiska ämnen som kan påverka oss negativt. Forskning visar bland annat att hormonstörande ämnen i plaster försämrar spermiekvaliteten hos män och orsakar för tidig bröstutveckling hos flickor. Usch. Jag skall rensa mitt kök och göra mig av med mina samlade plast-förpackningar och i framtiden använda så lite som möjligt av det materialet. (Men var skall jag slänga det så att det återvinns på rätt sätt?) 

Det får bli glas, porslin,  keramik, stål och trä i stället!




Inga kommentarer: