onsdag 31 januari 2018

Att sno med hem...

 


Where to Invade Next” heter en dokumentärfilm av Michael Moore där han undersöker föredömligt bra saker på andra sidan Atlanten att sno med hem till USA. Sådant som norsk kriminalvård, tyskarnas ansvarstagande för historien samt deras arbetstid och löner, fransk skolmat, isländsk jämställdhet mellan könen, tunisisk kvinnohälsovård, italienska semesterförmåner, och gratis slovenska universitetsstudier, med mera. Också skolan i Finland, som i undersökningar är en av världens bästa, är ett sådant föredöme han vill ta med hem till USA. (Filmen finns på STVplay t o m 10 feb.)

Osökt tänker jag på vad vi borde importera till vårt land av detta. I debatten om sjunkande kvalitet och om vinstdrivande ”friskolor” i Sverige blir jag intresserad av varför den finska skolan är så framgångsrik. Kanske finns ett koncept som vi kunde låna av vårt grannland? Till min förvåning finner jag ett skolsystem som vinst- o friskoleivrare som Björklund & Co skulle kalla ”flumskola”!

I filmen berättar olika företrädare för det framgångsrika finska skolsystemet följande:
Man har färre lektioner i veckan och kortare skolår än i jämförbara länder och inga eller mycket lite läxor. Vidare tycker finnarna att centrala- och nationella prov är förkastliga. Eleverna lär sig inte något av dem, de tar upp för mycket tid och kraft till mycket ringa nytta.
Man anser vidare det är viktigt med ämnen som idrott, bild, poesi och musik för att utveckla hjärna, kropp och sinne och må bra! Och man betonar att det är viktigt att barn och ungdomar har tid för lek och intressen utanför skoltid, att eleverna blir lyckliga människor. ”Hjärnan måste få koppla av ibland”, ”Skolan handlar om att upptäcka hur man blir lycklig”, ”Vi försöker lära dem att respektera andra och sig själva”, ”Vi försöker lära dem att tänka självständigt och att vara kritiska”, ”Livet är så mycket mer än bara skolan”

(Jag tror att det finns en annan attityd till skolan i Finland än hos oss. Läraryrket har fortfarande en bra status och medborgarna är positivt inställda till skolan. Och politikerna är någorlunda eniga om skolsystemets utformning.)

I filmen berättas det vidare om att det i Finland är förbjudet för skolor att ta ut avgift eller göra vinst. Utbildningsministern säger att bästa skolan är den som ligger närmast. För i Finland är alla skolor lika bra! ”Friskolor” och privatskolor behövs inte, anser man. Det är viktigt för elever och samhälle att skolorna är likvärdiga och inte segregerade på något sätt. Allt detta har gjort att finska skolan får toppresultat i internationella undersökningar som Pisa.

Så annorlunda mot Sverige som sackat i sådana undersökningar! Hos oss betonas vikten av centrala- och nationella prov, här sorteras ämnen som musik och bild bort och här talar vi oss varma för en ”valfrihet” som skapar segregerade skolor och betygsinflation. Vi har en snäv kunskapssyn som belönar ”nyttiga” ämnen och diskriminerar ”mjuka” ämnen som utvecklar hjärna och sinne och får oss att må bra. Och att göra storvinster på skattebetalarnas pengar till skolan är långt ifrån förbjudet i Sverige. Vi är faktiskt världsbäst på det!

Nej, vi borde göra som Michel Moore och sno det finska skolsystemet till Sverige!


Inga kommentarer: