onsdag 11 oktober 2017

Jag var en digital bortbyting

Instagramgrundaren Kevin Systrom

 
Jag känner mig befriad! Min kapade identitet är borta, finns inte längre, har försvunnit ut i cyberrymden. Tror och hoppas jag i alla fall...

För några år sedan hörde jag talas om Instagram. Inte så mycket snack där utan bara foton. Jag tyckte det lät intressant och startade upp ett konto via Facebook på något sätt. Innan jag riktigt fattade vad som hänt fick jag användarnamnet emyleeermei och bilder som jag var helt oskyldig till lades upp! Jag meddelade Instagram att mitt konto kapats. Minns inte riktigt vilket gensvar jag fick, men antagligen hände ingenting alls. Jag använde inte kontot och glömde nästan bort det.

Så i somras blev jag påmind. Jag var inne på Facebook någonstans och såg att förutom mitt konto där, fanns Instagramkontot emyleeermei på mig. Med flera följare dessutom. Då låg bara två bilder på kontot och skräpade: En närbild på en gullig vovve, och ett foto på en ganska alldaglig villa. Båda för mig totalt okända.
Det har gått några veckor sedan dess, men härom dagen bestämde jag mig för att döda Emyleeermei! Med mord i sinnet öppnade jag min dator. Efter en del klickande hittade jag via Instagrams support detta:

Så här tar du bort kontot för gott:
  1. Gå till sidan Ta bort ditt konto. Om du inte är inloggad på Instagram på webben uppmanas du att logga in först. Du kan inte ta bort ditt konto från Instagram-appen.
  2. Välj ett alternativ på rullgardinsmenyn bredvid Varför tar du bort kontot? och ange ditt lösenord på nytt. Alternativet för att radera kontot permanent visas enbart efter att du valt en anledning på menyn.
  3. Klicka eller tryck på Ta bort mitt konto permanent.
Ja, det såg ju enkelt ut. Problemet var bara att jag ända sedan starten låtsats som om det där kontot inte fanns. Jag hade förträngt det och hade följaktligen också snabbt glömt bort lösenordet som jag angett när jag startade. Och för att ta bort kontot måste jag bekräfta med mitt lösenord, som alltså flöt runt i dimma på glömskans hav... Det var svårt att hitta ett sätt att byta det glömda. Projektet kändes som ett moment 22, men till sist lyckades jag via min mobil och mejladress skaffa ett nytt lösen. Därefter kunde jag sätta in dödsstöten. Jag finns inte mer som Emyleeermei!

Nu skall jag bara bli av med en förbannad Dropbox-symbol som dyker upp på min datorskärm så fort jag skall ut på nätet. Den hamnade där efter att jag skulle kika på några foton i en bekants Dropbox. För att komma dit mixtrade jag med några inställningar i det programmet och därefter blir jag inte av med boxarna. 

Suck. Inte lätt alla gånger ute på Internätet.

Inga kommentarer: