söndag 4 juni 2017

Förnekelsen


På radion hör jag att vi svenskar i genomsnitt konsumerar och förbrukar som om det fanns 4,5 jordklot. De flesta har nog hört talas om detta eller något liknande, liksom om att polarisarna smälter och att havsnivån kommer att höjas. Men många av oss vill inte höra talas om att den uppenbara uppvärmningen av Jorden har något med människornas aktiviteter att göra. Som strutsen gömmer man huvudet i sanden och ser inte eller vill inte se.

-”Klimatet har växlat tidigare, det har alltid funnits kalla och varma perioder”.
-”Det beror på solvindarna!”. -”Det finns en klimatforskare i Göteborg som inte tror att det är vi människor som orsakar klimatförändringen”. -”Trump säger att det är kineserna som har hittat på att det är mänsklig aktivitet som påverkar klimatet”. -”Bara de forskare som visar att vi människor orsakar jordens temperaturhöjning får anslag” -”Det är inte mitt problem, jag lever inte så länge att jag hinner märka något”.
 
Det finns många ursäkter att leva vidare som om de dystra framtidsvyerna är påhittade. Man vill inte ändra sitt sätt att leva. Hotet mot vår livsstil måste undanröjas. Sätt på skygglapparna och kör vidare. Låt fartygsorkestern spela tills skeppet sjunker. Jag kämpar själv med detta. Vad kan jag som ensam individ göra åt miljöförstöring, giftspridning och framtida höjda havsnivåer?

En klok kvinna jag känner säger att det alltid finns ett individuellt ansvar och att det enda man kan göra är att leva som man lär. Tycker man att den industriella djurhanteringen är omoraliskt djurplågeri och skadlig för miljön, så äter man inte sådant kött. Inser man att bilen och flyget är förorenare, så minskar man kraftigt på bilanvändningen och flyger så lite som möjligt. Har man läst att plast i olika former hotar miljön, så köper man inga plastsaker. Och så vidare. Hon slänger nästan aldrig mat, sopsorterar noga, komposterar och cyklar till jobbet. Hon beter sig ungefär som den bloggare som här levererar 57 tips: ekoenkelt.se/2015/02/.../100-saker-du-kan-gora-for-en-mer-miljovanlig-hallbar-vard...

Jag tar till mig en del av detta, men är också fast i ett invant sätt att konsumera. Det är inte lätt. Det är ekonomismen och konsumismen som gäller för ökad BNP och fart på affärerna. Vi får lära oss att man inte mår bra om man inte får det bättre nästa år, att man skall konsumera mer för att känna sig nöjd. Men många gånger stressar detta oss och gör oss inte lyckligare såvida vi redan lever på en rimlig basnivå. Det hörs flera varnande röster som säger att vi måste ändra livsstil om planeten Jorden skall räcka till för alla. Och som sagt, ofta slår vi dövörat till när vi hör sådant och fortsätter som innan. Same procedure as last year, när vi i stället borde ta till oss röster som denna: http://www.minimeringsmastarna.se/teman/hallbar-konsumtion/

I ett kosmiskt perspektiv spelar allt detta ingen roll. Människosläktet har bara funnits någon sekund och för Universum är det kanske likgiltigt hur vi beter oss under vår tid på lilla Jorden. Men jag har mitt, barnens, barnbarnens och vännernas liv i sikte. Alla söker vi människor någon slags lycka och inre frid, men jag tror inte att materiell överkonsumtion som tär svårt på vår planet är rätt väg att nå dit på! Dessutom ebbar den lilla lycka det skapar snabbt ut och följs av övermättnad, tomhet och man hamnar i en ond cirkel av ständig längtan efter mer.


Inga kommentarer: