tisdag 11 april 2017

Om att vandra

 
Härom veckan såg jag två reportagefilmer: Att vandra Camino de Santiago och Människans planet – Regnskogsfolk. Båda var mycket tänkvärda. Filmerna fick mig att fundera över hur mycket man behöver för att må bra, känna sinnesro och vara ”lycklig”?

Många vandrar i över en månad de 80 milen på pilgrimsvägen till Santiago de Compostela i Spanien från Saint Jean Pied de Port i Frankrike. ”Det sägs att ingen kan vandra Vägen (El Camino) och fortfarande vara den människa hon/han var innan. Min egen erfarenhet är att jag aldrig känt mig mer levande. När jag vandrar är jag närvarande i varje ögonblick.” Säger ”Resenär Strid” (på reseguiden.se) efter att ha gjort den vandringen. 

Det finns fortfarande folkstammar i regnskogen som inte alls eller mycket lite kommit i kontakt med vår civilisation. De lever lyckliga(?) tillsammans som samlare och jägare i ett slags urtillstånd av knappa men tillräckliga resurser. Kanske idealiserar jag en knapp tillvaro, men det ligger mycket i det Taoistiska ordspråket: ”Att veta att du har tillräckligt är att vara rik.” Tillräckligt behöver inte vara mycket. ”Allt jag behöver får plats i min ryggsäck”, säger en vandrare på El Camino. Världens giriga bossar, mutkolvar, oligarker och egoistiska supermaterialister tycks tro att man blir lyckligare ju mer man äger. Men de har fel! Ändå tycks de vara ett föredöme för så många!

Jag känner fem damer som varje år gör en veckolång vandring någonstans i Europa. De gör också dagsvandringar hemmavid tillsammans med inbjudna då och då. Ibland är jag med. Ofta går jag ensam eller tillsammans med vänner en runda i naturen. Jag har bara gjort några längre vandringar, då i den svenska fjällvärlden tillsammans med en kompis. Det var nog under de vandringarna vi blev riktigt nära vänner.

Vi här uppe i norr sägs vara naturromantiker som gärna ger oss ut i skog och mark. Kärleken till naturen manifesteras i de mänger av fritidshus som finns över hela landet. Även om man inte har ett sådant, är många av oss överens om att det gör en väl att gå ut i naturen. Och att en långpromenad gör gott. Jag har sällan varit en joggare, men har också vid sådana tillfällen, förutom den fysiska ansträngningen, upplevt tankens fria flykt.

Går man ensam smyger sig en frid och stillhet på en. I vandringens långsamhet väcks en slags andlighet och ett tankeflöde under mayas slöja där sinnena skärps. Tillsammans med någon eller några växer också en speciell gemenskap och en insikt i hur lite man behöver för att må bra. I vandrandet är man i nuet. Kanske finns det ett mål, men för att citera Karin Boye: ”Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen, som är mödan värd.”
Så vandra på tills du "vandrar vidare"!








2 kommentarer:

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com

Farbror Janne sa...

Hoppsan hokus pokos!
Men kul för dig