tisdag 28 februari 2017

Skilda världar


 

Det finns en TV-serie som skildrar människorna i ett engelskt slott. Tjänarna och de som betjänas. De rikas överdådiga hus som en symbol för samhällets orättvisor. Som i den klassiska bilden ”Kapitalismens samhällspyramid”. Många ryser och tycker att det är hemskt att det var så på den tiden. ”Var så på den tiden?” Inkomstskillnaderna är gigantiska också idag i England, och de ökar kraftigt i landet Sverige.

I min bekantskapskrets har jag både fattiga och rika. Från moderater till vänsterpartister, kanske också någon sverigedemokrat. Jag märker att folk isolerar sig i sin krets och har lite kontakt med andra. Och man vill inte gärna se att det finns annan ekonomi, andra värderingar och vanor utanför den sociala grupp man själv tillhör. Särskilt om man är välbeställd! Jag möter t.ex. ganska ofta förvånade miner, inte bara från de på solsidan, när jag berättar att jag bor i hyresrätt. Dessutom i en kommunal sådan. Bor inte alla i eget hus eller bostadsrätt, tänker den förvånade och tycker tyst att jag är ett dumhuvud som inte äger mitt boende och inte kommer att tjäna pengar på det. 
 
I den offentliga bastun på kallbadhuset sitter rika och mindre bemedlade sida vid sida. ”E´ du med i hyresgästföreningen? Va, fan – e´du sosse!”, säger tandläkaren som bor i stor villa och spelar golf i Marbella ett par veckor om året. ”Jag åker aldrig buss eller tåg, det är väl bara miljönissar som gör det. Jag har bil för fan!”, säger hantverkaren med eget litet företag. ”Man kan inte ha en fackföreningsboss som statsminister!”, säger han som är högre tjänsteman på nå´n bank. Sverigedemokraten försöker övertyga omgivningen med ”Om vi skippar globaliseringen, sköter oss själva, lämnar EU och stoppar den hemska invandringen så kommer Sverige bli bästa platsen på jorden!”. Vänsterpartisten suckar och säger att allt ont beror på den giriga kapitalismen. ”Om vi bara blev av med den skulle vi medborgare äntligen få ett människovänligt och jämställt samhälle utan orättvisor!”
 
Nej, nej”, säger moderaten, ”det kommer alltid att finnas orättvisor. Och är man duktig skall det väl för fan löna sig! Varför skall jag behöva betala skatt för att underhålla oduglingar och latmaskar !? ” ”Jaha, lev du ditt egoistiska lyxliv och strunta i miljön och världens lidande”, hör man från miljöpartisten. ”Dina barn och barnbarn kommer att få betala och lida ont för din själviskhet och oansvarighet, men det skiter väl du i!” ”Klart det skall löna sig att arbeta”, säger en sosse, ”men vi måste vara solidariska med de svaga här hemma och i världen. Vi måste betala skatt för att folkhemmet skall fungera! Det duger inte att bara vissa ska få bra utbildning, vård och omsorg.”
 
Men det är sällan de skilda världarna konfronteras så tydligt. För det mesta håller man sig inom sin krets och dunkar varandra i ryggen, bekräftar sina ”rätta” åsikter och de andras ”felaktiga och korkade” sådana. Detta har blivit än värre när de flesta på nätet bara tar del av sådant som styrker deras egna åsikter. Och när hot och hat har ersatt ärlig diskussion baserad på objektiva fakta. Så sorgligt!
I den offentliga bastun är det sällan ordkonfrontationer som ovan hörs. Enklare att prata om väder, sport och lite mer neutrala nyheter och hålla inne med sina värderingar och politiska åsikter tills man är i sin egen grupp eller i rätt forum på nätet. Så fortsätter vi tyvärr att leva i skilda världar i stället för att försöka förstå varandra, mötas och komma fram till vad som är bäst för oss alla. Men det verkar vara en omöjlighet...

1 kommentar:

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com