När
jag var ung, tänkte man inte på vilket klädmärke man bar och
bärkassar med reklam fanns inte, vad jag minns. Numera betalar
vi för påsen med reklam på och för märkeskläderna vars syfte
till stor del är att signalera vem du är, att du är inne och att
du har råd. Vi bär reklamen frivilligt och betalar dessutom dyrt
för den!
Jag
försöker motarbeta den kommersiella reklamen genom att visa mig med
så lite varumärken som möjligt. Men det är inte enkelt.
Ryggsäcken, datorn och den smarta telefonen, flera av mina skor och
kläder signalerar tydligt sina varumärken. Även jag faller ibland
för känslan av att bära kläder med känt statusmärke. Och i och
för sig också med märken som representerar något ideellt,
eftersträvansvärt och gott. Reklampsykologin fungerar även på en
motståndsman!
När
jag tittar efter har jag mer synliga varumärken än jag trodde.
Craft, Asics, Haglöf, Adidas, Nike, Volverine, Leatherman, iPhone,
Bergans, Canon, Sony, Everest, Race Marine och Asaklitt är en del av
de något så när synliga märken jag bär på eller med mig. Några
av dem inte särskilt prestigefyllda, nästan ett slags antimärken
som man kanske bär i protest mot ”snobbmärken”. Men ändå,
också det är ett sätt att visa vem man är och vad man står för.

Sedan
dessa bärkassar. I klädaffärer och liknande får du reklamkassen
gratis. I matbutikerna får du betala för varje reklampåse du bär
iväg dina varor i. Med påsen går du som en sandwichman med ett
reklamplakat hemåt genom sta´n. Och betalar för det! I ditt val av
bil, kläder, acessoarer, ja av allt du omger dig med, visar du vem
du är, och ofta kostar det mycket. Alldeles för mycket! På sätt
och vis är vi betalande slavar i konsumtionssamhällets våld.

Det
ligger nog mer eller mindre i den mänskliga naturen att vilja ha
något annorlunda eller finare än det man har. En slags
grundläggande omedveten strävan efter ett bättre liv helt enkelt.
Det där har reklampsykologerna, marknadsförarna och
varumärkesstrategerna fattat, och dom använder sig framgångsrikt
av det!

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar