torsdag 28 januari 2016

Fångad i nuet

Foto: Wikipedia
 

Det är populärt att säga att man skall leva i nuet. Jag brukar själv hävda det, men risken är att man i stället fjättras av nuet. Av överdrivet nyhetsintag och TV-tittande, av att följa gällande livsstil och mode. Av att vara ständigt uppdaterad på Facebook och Instagram, av att anpassa sig till de trender och åsikter som råder för stunden. Av att vara politiskt korrekt i den krets man tillhör.

Har du inte en smartphone? Va, har du tjock-TVn kvar! Har du inte varit i Thailand!? Inte ens på Kanarieöarna!! Bor du i hyresrätt! Varför köper du inte en bostad? Skall du verkligen visa dig i dom där gamla byxorna!? Nuets terror tär. Den överallt varande marknadsföringen dunkar in i våra huvuden hur vi skall se ut, klä oss, bo, vart vi skall resa, vad vi skall omge oss med och vad vi skall tycka. Den likformade individualiseringen kan tyckas vara närmast total.

Men visst, det finns många grader i anpassningen till nuet. Jag till exempel har skaffat en iPhone, men tjock-TVn ångar på och min ”ljudanläggning” är nog från 80-talet. Fast numera lyssnar jag mest på musik via datorn. Det är blandat, men för de flesta av oss finns det mycket som distraherar och hindrar försöken att fritt leva i nuet.

Lev nu. Carpe diem, fånga dagen. Det där betyder för mig annat än att anpassa sig till det för tiden rådande. Eller att leva ut hedonistiskt som om varje dag var den sista. Nej, det betyder väl ungefär att man tar vara på dagen som den kommer, att man tar till sig varje stund, att man är fri i djupare bemärkelse och att man inte ständigt rastlöst tänker på nästa steg och på morgondagen. 

Foto: Eva Sandström
Väninnan, som ibland extraknäcker som städare i privata hem, berättar för mig att det första hon tänker på när jag frågar henne om carpe diem är att det ofta finns en snygg skylt eller tavla med den texten i de välbärgade hem hon städar. Ironiskt nog i hem där man stressar i och till jobb, med barn och status och där man mycket sällan har tid till stillhet och eftertanke. 

Nej, låt dig inte snärjas för mycket av nuets krav och falska löften. Tänk mindre på morgondagen. Varje ny dag är ett äventyr. Försök att med öppet sinne ta vara på var stund. Jag tycker att visans text gäller även om solen inte skiner: ”Var dag är som en gyllne skål, till brädden fylld med vin. Så drick, min vän, drick sol och doft, ty dagen den är din.”!

Inga kommentarer: