tisdag 8 april 2014

Q-PARK AB – om att slåss med väderkvarnar



Före jul var jag uppe i Stockholm och hälsade på släkt och vänner. Ja, jag hann med en hel del annat också. Som att besöka fina Sven-Harrys Konstmuseum och Fotografiska och att strosa runt på vackra Söders Höjder

En dag ringde någon från Lund och ville att jag skulle flytta bilen från min garageplats där nere. Genast! Gammal ventilationsutrustning skulle tas bort och min bil stod i vägen och riskerade att bli skadad. Jag tyckte att det var orimligt att begära det med så kort varsel. Han som ringde berättade att man placerat en lapp på bilrutan för flera dagar sedan. Dock efter att jag rest iväg...

Garaget administreras av bolaget Q-PARK AB. Det är till dom jag betalar månadshyran. Det hade jag gjort, men inte hunnit placera beviset för detta på avsedd plats innanför vindrutan. Det låg i min plånbok och jag hade för avsikt att placera det i bilen när jag återvänt till hemstaden. Det behövs i princip inte göras så länge bilen står i garaget. Det är väldigt få där som över huvud taget bryr sig om det. För att trots allt tillmötesgå önskemålet att flytta bilen ringde jag min äldste son och bad honom att flytta den och ställa den på den Q-PARKparkeringen ovanpå som ingår i garagekostnaden. Han gjorde så.

När jag några dagar senare återvände till Lund begav jag mig till bilen på parkeringen. Den var försedd med en parkeringsbot, ”kontrollavgift”, på 400 kronor! Boten var placerad ovanför mitt pareringsbevis från förra månaden. Jag ringde Q-PARK i Lund och dom tyckte med tanke på omständigheterna att det var orimligt att jag blivit lappad. Men det var tyvärr inget dom kunde ändra på. Jag fick klaga hos det svenska huvudkontoret i Uppsala.

Jag gick in på hemsidan, det enda ställe där man kan möta dom, och förklarade att jag betalt månadshyran i tid och att jag ansåg det orimligt med böter med tanke på omständigheterna. Det tyckte inte Q-PARK! Dom ansåg att jag borde placerat det nya beviset bredvid det gamla före månadsskiftet när bilen stod i garaget. (Vilket ingen annan i garaget gör. De flesta har inget bevis alls). Jag hävdade att dom tvingat mig att flytta bilen, att jag inte tänkt röra den förrän jag återvänt hem. Jag menade också att det borde vara mycket lätt för dem att se att jag, en kund sedan flera år, hade betalt i tid som vanligt. Men ack nej. Parkeringsbeviset på vindrutan var gammalt, alltså kontrollavgift! 
 
Jag förklarade och överklagade flera gånger utan att Q-PARK ändrade sig. Ett slag funderade jag på att låta ärendet gå till domstol, men till sist gav jag upp fäktningen och betalade. Den nitiska damen jag käbblat med borde få löneförhöjning! Jag hade känt en hel del ilska och spillt mycket energi på det snikna multinationella bolaget Q-PARK AB. Jag lämnar nu det företaget till den mörka sidan. Jag har likt don Quixote slagits med väderkvarnar. Nu när jag skrivit av mig rider jag vidare mot soluppgången...



Inga kommentarer: