torsdag 28 november 2013

Telefonförsäljarplågan

 



Nu har det hänt två gånger på en vecka. Det har ringt två olika telefonförsäljare från samma företag. Ja, två gånger från två olika företag! Två gånger två lika med fyra påringningar alltså. Oftast unga välartade kvinnor och män som säger ”Hej, Jan!”. Det låter käckt, kamratligt och trevligt. Men lite för käckt. Inte är vi kompisar även om försäljaren försöker låta så. Jag svarar avmätt, men vill inte vara otrevlig.

Försäljarna ringer nästan bara på min fasta telefon. Antagligen är det svårare att fånga människor i mobiltelefonen. Med den kan man ju befinna sig i situationer där man är långt ifrån köpvillig. Det är nog så att äldre människor med gammeldags hemtelefon är de lättaste ”bytena”. Har den första försäljaren misslyckats tar nästa vid några timmar senare... Måste vara svårt för en lätt dement ensam människa att säga nej till de lockande erbjudandena.

Men jag vet också att telefonförsäljning inte är ett särskilt populärt arbete. Ofta är det unga människors första jobb. Jag har själv en son som sysslade med det en tid i brist på bättre. Inte så sällan hade han dåligt samvete för att han ”lurat på” någon, oftast en äldre person, något som denne egentligen inte tänkt köpa. Men han fick beröm av chefen...

Jag tycker lite synd om telefonförsäljarna samtidigt som jag blir irriterad över intrånget i mitt privatliv. I mitt inre gör jag mig en bild av uppringaren och försöker vara vänlig men bestämd. Ibland blir försäljaren smått desperat när han märker att jag,”offret”, vill avsluta samtalet utan att köpa, och han drar på lite extra. Då är det lätt för mig att bli lite sarkastisk och otrevlig. Någon gång har jag t o m lagt på luren mitt i samtalet. Och så sitter man där efteråt irriterad med lätt förhöjd puls. Så onödigt!

Vad gör man? Jo, man säger upp sitt fasta telefonabonnemang dit större delen av dom där samtalen kommer. Snart går mitt gamla hederliga telefonnummer i graven och det går bara att nå mig på mobilen. Och dit ger ni f-n i att ringa, kära telefonförsäljare!

PS. Läste just att mobiltelefonen hittills varit en fredad zon. Men från och med den 1 februari 2014 är det fritt fram för försäljare att ringa till mobilen. Fast och mobil telefoni kommer att ingå under samma ”etiska regler”. Något som konsumentverket kritiserar skarpt. Jag instämmer och anmäler mig till nixregistret för mobiler: Tel 077 228 0000!

Farväl gamla kökstelefon!

Inga kommentarer: