När
jag var ung, tänkte man inte på vilket klädmärke man bar och
bärkassar med reklam fanns inte, vad jag minns. Numera betalar
vi för påsen med reklam på och för märkeskläderna vars syfte
till stor del är att signalera vem du är, att du är inne och att
du har råd. Vi bär reklamen frivilligt och betalar dessutom dyrt
för den!
Jag
försöker motarbeta den kommersiella reklamen genom att visa mig med
så lite varumärken som möjligt. Men det är inte enkelt.
Ryggsäcken, datorn och den smarta telefonen, flera av mina skor och
kläder signalerar tydligt sina varumärken. Även jag faller ibland
för känslan av att bära kläder med känt statusmärke. Och i och
för sig också med märken som representerar något ideellt,
eftersträvansvärt och gott. Reklampsykologin fungerar även på en
motståndsman!
När
jag tittar efter har jag mer synliga varumärken än jag trodde.
Craft, Asics, Haglöf, Adidas, Nike, Volverine, Leatherman, iPhone,
Bergans, Canon, Sony, Everest, Race Marine och Asaklitt är en del av
de något så när synliga märken jag bär på eller med mig. Några
av dem inte särskilt prestigefyllda, nästan ett slags antimärken
som man kanske bär i protest mot ”snobbmärken”. Men ändå,
också det är ett sätt att visa vem man är och vad man står för.
Även
jag, som är en slags motståndare, är en reklampelare. Vissa märken
är jag t o m nöjd med att ha och visa upp. Jag hade t ex ett dyrt
multiverktyg i fickknivsstorlek. Ett välkänt ”kvalitetsmärke”
som jag gillade att visa upp. Så blev jag av med det fina verktyget.
När jag skulle skaffa nytt tyckte jag det var för dyrt och köpte
ett liknade till en fjärdedel av finmärkespriset. När jag kom hem
målade jag över ”lågstatusmärket” på fodralet till det nya
verktyget... Varumärkesstrategerna vinner en del segrar!!
Sedan
dessa bärkassar. I klädaffärer och liknande får du reklamkassen
gratis. I matbutikerna får du betala för varje reklampåse du bär
iväg dina varor i. Med påsen går du som en sandwichman med ett
reklamplakat hemåt genom sta´n. Och betalar för det! I ditt val av
bil, kläder, acessoarer, ja av allt du omger dig med, visar du vem
du är, och ofta kostar det mycket. Alldeles för mycket! På sätt
och vis är vi betalande slavar i konsumtionssamhällets våld.
Minns
hur jag och min dåvarande flickvän en gång i ungdomen var på tur
genom Europa i en gammal folkvagn. Vi bedövades nästan av den
upplysta och neonreklamsprakande staden Wien, när vi en afton kom
från Bratislava. Vi hade kört i en dryg vecka genom Polen och
Tjeckoslovakien, där gatubelysningen var mycket sparsam och där det
knappast fanns reklam av något slag. Det var mörkt och lite
dystert, men man vande sig. Ljuschocken när man kom in i väst igen var
överväldigande. Men jag minns också hur människorna bakom
järnridån imponerades av vår ”fina” bil, en nästan
skrotfärdig Folka, och hur man vid flera tillfällen ville köpa
mina jeans, min skinnpaj, hennes skor och andra av hennes kläder.
Det var status där vid den tiden att ha grejor från väst.
Det
ligger nog mer eller mindre i den mänskliga naturen att vilja ha
något annorlunda eller finare än det man har. En slags
grundläggande omedveten strävan efter ett bättre liv helt enkelt.
Det där har reklampsykologerna, marknadsförarna och
varumärkesstrategerna fattat, och dom använder sig framgångsrikt
av det!
Till
sist minns jag en sekvens i en film av Roy Anderson: En person visar
stolt upp sin nya tatuering i pannan bestående av ett känt
bilmärkes namn och logga. Reklamen integrerad i våra liv ända in
på skinnet. Egentligen inte så långt ifrån den verklighet vi
lever i...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar