Jag är
konstintresserad och går på konstutställningar ganska ofta.
Både hemma och utomlands. Vi som gör så är övervägande en
ganska välutbildad medelklass, oftast mer än mindre kunniga, som
tysta och andaktsfulla rör oss i utställningssalarna. Mitt intryck
är att vi är fler kvinnor än män.
Även om jag är
tämligen välutbildad och har varit yrkesverksam inom området
bildkonst, är jag numera inte så sällan oberörd av de
utställningar jag besöker. Nutida konst är konstig, säger en del
belackare. ”Det är som kejsarens nya kläder!”. Men även om det
är en orättvis generalisering, håller jag med till viss del.
Ibland tycks det mig som om utställningsanordnarna, ”The
Curators”, rör sig i en sfär högt över medelsvensson och gör
utställningar för varandra. Om det kommer publik verkar vara mindre
viktigt.
Tja, hur som helst
med det, konsthallar och konstmuseer fungerar i alla fall som
andaktsrum! När religionen mist sitt grepp över oss uppstår ett
vacuum och konsten erbjuder ett alternativ. Tysta går vi genom
utställningsrummen och försöker hitta djup och mening i det hela.
Konstnärens idé, tanke och kreativitet som manifesteras i
konsthallen kan kanske hjälpa oss att förstå meningen med livet?
Kanske har konstnären en avgörande insikt som hen vill förmedla?
Kanske finns det något här som avslöjar tingens innersta och
yttersta ordning? Tysta eller viskande försöker vi förstå och
uppskattar ibland idén eller den estetiska förfiningen när den
finns.
Det enda riktigt
högljudda konstrum som jag besökt är Sixtinska kapellet i Rom. Där
är vakterna hela tiden förgäves sysselsatta med att hyssja åt
konstbesökarna att vara tysta och meddela att det är förbjudet att
fotografera. Det går inte att andaktsfullt beundra Michelangelos
mästerverk där! I alla andra konstens rum där jag varit är
publiken hovsam och vakterna tysta men vaksamma. De är
konstandaktens stillsamma tjänare som ler försiktigt när vi uppför
oss väl och som ingriper diskret om vi på något sätt stör
ordningen.
I staden där jag bor
har den kommunala konsthallen hamnat i stormväder. De utställningar
som produceras där tycks inte intressera kommuninvånarna.
Besökstalen har sjunkit betänkligt de senaste åren. De styrande
politikerna tycker att verksamheten inte är tillräckligt folklig
och vill förändra den. Jag brukar då och då smyga in i den nästan
folktomma hallen. Även om jag inte alltid kan ta till mig eller
förstå det som visas där är det en vacker lokal lämpad för
meditation och eftertanke. Kanske är det ett utrymme som kan
användas till mer publikknipande arrangemang som lockar fler
människor. Men varför skall just konsthallar vara fulla av folk?
Det finns ju halvtomma kyrkor också...
2 kommentarer:
Ja du kära farbror Janne!
Jag kan hålla med om en del du säger, fler kvinnor än män, så sant så, och väldigt synd! Och detta fjäskande för överheten i Roms "andliga konstrum" är riktigt tragiskt. Det är ju verkligen ett rätt ställe för diskussioner om vad som händer bakom murarna ...
Lunds konsthall, hm, vacker visst men även den är tragisk, ensam och nästan glömd, jag känner inte mig välkommen, känns som; -"måste du komma in nu" ...
Ser framemot fler män, öppna konstforum i Lund konsthall och en härlig middag med Janne en dag ...
Bra sagt kära kulturkvinnor!
Skicka en kommentar