söndag 15 maj 2022

Var jag med och mördade skolan?


Ännu på 1970-talet var den svenska skolan i internationell toppklass. Jesper Rönndals programserie i SVT om mordet på den svenska skolan - ”Vem mördade skolan” - tycker en del är alldeles för tramsig och flamsig för att tas på allvar. Jag tycker att serien mycket bra beskriver vad som har orsakat svenska skolans förfall. När jag härom dan var på väg till min syster i Malmö passerade jag först en skola som heter Pro Civitas Privata Gymnasium med elever från välartade och/el välbärgade familjer och senare en annan skattefinansierad privatskola där alla barnen har invandarbakgrund. Segregeringen är fulländad!

När jag var ganska nyutbildad lärare kommunaliserades skolan under den dåvarande skolministern Göran Person. Det vill säga att kommunerna tog över driften av landets skolor från staten. Jag jobbade då på en välrenommerad gymnasieskola i Malmö. Fördelen med kommunaliseringen blev att många skolbyggnader renoverades och förbättrades, nackdelen blev att likvärdighheten urholkades eftersom landets kommuner satsade olika på skolan. Ett annant problem blev att läraryrkets status sjönk. Till skillnad från de flesta av mina kollegor tyckte jag då att det fanns en poäng i att kommunen, som redan ägde skolbyggnaderna, också tog över driften. Jag tänkte också att det var bra att skolbesluten decentraliserades och kom närmare de så kallade brukarna. Kanske hade jag fel och är i så fall lite medskyldig till mordet.

Jag ensam bildlärare för länge sedan

1994, nästan samtidigt med kommunaliseringen, kom det en ny läroplan för grundskolan där lärarrollen blev friare. Den betonade att lärarna skulle väcka lusten att lära och öppnade för olika former av lärande. De borgerliga partierna beskrev gärna den existerade skolan som ”flummig” och ropade, med skolminister Björklund i spetsen, efter ”kunskap” och fler och tidigare betyg. På den tiden hade vi det så kallade ”Relativa betygssystemet” med stegen 1-5. Inget av stegen var underkänt och enligt expertisen skapade det nationell likvärdighet i betygssättningen. Ingen betygsinflation förekom och det systemet sägs vara bättre än sitt rykte. 

Sedan införde en ny S-regering en tregradig skala G, VG och MVG som ledde till en begynnande inflation. Det vill säga att betygen blev högre medan kunskaperna blev sämre. Detta plussades på av betygsivraren Björklund med ett fjärde steg, IG = Icke Godkänd. I det nyaste svenska betygsystemet är det = F. Dessa underkända IG och F har blivit en utstraffande mekanism. En stor del av eleverna på grundskolan får inte behörighet att komma in på gymnasiet, vilket enligt ledande pedagogik-forskare är dåligt, och unikt för betygssystem i vår del av världen.

Carl Bildt och ett gäng kring honom förkunnade att de på 90-talet skulle skapa Europas bästa skola. Ledorden var valfrihet och friskola. Egentligen var man ute efter att skapa en privat vinstdrivande marknad på skolans område. Sverigedemokraterna som först var emot att skattefinansierade privatskolor skulle kunna gå med vinst, ändrade efter lite övertalning ståndpunkt helt. Resultatet har blivit en kraftigt segregerad skola där friskolekoncerner tjänar storkovan och betygsinflationen härjar. Det har jag aldrig gillat, men var kanske ändå medskyldig när jag ibland satte för ”snälla” betyg

Under mina sista 10-15 år som lärare exploderade datoriseringen. Läroböckerna försvann när datorerna och internet tog över. Eleverna använde ofta datorerna som nöjesmaskiner i stället för som arbetsredskap. Datorföretagen sålde förutom hårdvaran också pedagogiska koncept som inte fungerade. Forskning har visat att lärandet i skolan gick ner med datorernas intåg. Skolan har också byråkratiserats. Ett enormt arbete med detaljerade och snåriga betygskriterier i alla ämnen och kurser, och krav på att allt skall dokumenteras, tröttar ut lärarna. Skolinspektionen som främst tittar på dessa dokument är en ganska tandlös katt. De få skolor som döms ut kan snabbt startas igen med en ny styrelse.

När jag var ung fick man inte välja skola. Segregeringen var minimal. Så är det fortfarande i Finland som ligger i topp i Pisaundersök-ningarna. De dåliga svenska resultaten i Pisa har planat ut något men är fortfarande knappt medelmåttiga. Mycket tyder på att det beror på kommu-naliseringen, den ohämmde valfriheten, ett unikt system med vinstdrivande segregerande skolor, ett utstraffande betygssystem, byråkratiseringen och övertron på tekniska lösningar. Bristande integration av invandrare och läraryrkets degradering har också bidragit. Särskilt friskolor har stor andel obehöriga lärare och lärarutbildningarna har mycket svårt att få lämpliga sökande. 

Suck! Inte mycket jag, en ganska oskyldig och ambitiös före detta medarbetare i skolans värld, kunde eller kan göra. Men låt oss hoppas att även om operationerna varit misslyckade så kommer patienten att överleva, läka såren och så småningom må bra igen! 

https://www.svtplay.se/video/35159387/vem-mordade-skolan/vem-mordade-skolan-sasong-1-sista-sparet?info=visa



2 kommentarer:

pgrahn.com sa...

"men var kanske ändå medskyldig när jag ibland satte för ”snälla” betyg" Ja där är vi nog skyldiga
"Forskning har visat att lärandet i skolan gick ner med datorernas intåg. " Där är jag ju skyldig ivrade för datorns införande och deltog i flera projekt vid Umeå Universitet ang. dator - bild mm Ja
Ja Hoppas patienten överlever!

Farbror Janne sa...

Jag var också datoriserad. För oss som höll på med mediautbildningar på gymnasiet var det ju nödvändigt, men kanske inte så i ungdomsskolan. I foto, film, grafisk form m.m. var datorerna nödvändiga redskap, men jag var med om stora "samarbetsprojekt" mellan massa ämnen där man skulle kommunicera på datorerna. Till sist fattade eleverna inte vilket ämne eller kurs de hade, och de svagaste förstod minst.