fredag 14 januari 2022

Vissa dör unga / Some die young


Många startar livet sent i vår tid. Ungdomsåren tar ofta inte slut förrän runt trettioårsåldern. Själv fick jag mitt första fasta jobb det år jag skulle fylla 29. Förstföderskorna är inte sällan över trettio. Idag talar man om 70 som det nya 50 och det sägs att allt fler kommer att leva i 100 år och mer. Men hur lever vi alla dessa år, och hur mycket hinner vi ”uträtta”?

Lev hårt, dö ung” var ett slagord i min ungdom. Det var också titeln på en låt från 1977 av gruppen Arbete och Fritid.  https://www.youtube.com/watch?v=o7FprUgXBbE Något i tiden fick utlopp i en självförbrännade livsstil. Kanske berodde det på en känsla av utanförskap och frustration över ytlig materialism, likformighet och terrorbalans i skuggan av ett hotande atombombskrig. Marlyn Monroe, James Dean, Elvis Presley, Jimmy Hendrix, Bob Marley, Janis Joplin, John Lennon och Tim Bergling (Avicii) är några exempel på mediala människor med världsrykte som dött unga. Min dotter Hanna blev bara 41, hon var inte någon kändis men också hon hann med mycket. http://sandis013.blogspot.com/2021/03/min-kloka-starka-dotter.html

Vi är många som sörjer och saknar henne. Inte minst hennes man som har tunga dagar och funderar över sitt liv. Han är några år yngre än vad hon var. Härom veckan meddelade han att han tänker flytta från storstaden Seattle österut till Bozeman, en liten, lugnare och mer naturnära stad i grannstaten Montana. Jag googlade på namnet och fann att staden är uppkallad efter en man som hette John Bozeman. Han skapade en lättare väg till guldfälten,”the Bozeman Trail” och grundande staden 1864. 32 år gammal mördades han vid Yellowstone river, oklart av vem. Av en svartsjuk man, en kompanjon eller av svartfotsindianer? Det diskuteras än i dag. 

Dan Andersson, vår naturlyriske gudslängtande arbetar- och folkpoet dog också bara 32 år gammal. Han blev tragiskt förgiftat av cyanvätegas i ett dåligt ventilerat hotellrum i Stockholm. Gasen hade använts för att utrota vägglöss. Men hans dikter och sånger lever och åtnjuter en bred folklig populäritet ännu hundra år efter hans död. Den ryske författaren, poeten och bildkonstnären Vladimir Majakowski är en annan legendarisk person som levde ett intensivt och kreativt liv innan han dog bara 37 år gammal.

Det var ytterligare tre exempel på korta liv jag råkat lägga märke till. Är det så att man minns de som dött i ung vuxenålder extra mycket? Kanske förstärker tragiken i ett för kort liv berömmelsen och mystiken? Tja. Dessa nämnda personer verkar i alla fall ha börjat sina ”vuxenliv” tidigt och har därför hunnit med mycket innan de dog unga. Det gäller också Hanna. Hon var på gång redan i slutet av högstadiet och gifte sig med en rockmusiker i Las Vegas när hon var 19! (Se foto) Hon hann uppleva mer än de flesta innan cancern tog hennes liv förra året.

Själv tillhör jag den lite tröga långlivade sorten. Långsam i starten och ganska stationär. Visst har jag flyttat en del inom landet Sverige och upplevt en hel del, men jag har inte haft mycket behov av äventyrliga utlandsreor eller stora kast i tillvaron. Jag har mest varit en lugn och tankfull iakttagare. De senaste 21 åren med utgångspunkt från samma plats i staden Lund. Jag känner mig frisk och stark och kommer kanske att leva många år än.

Men vissa dör tyvärr unga. Yes, some die young!: https://www.youtube.com/watch?v=h4nva3qlGvc



1 kommentar:

Mats S sa...

Fint skrivet, käre farbror Jan! Inte tycker jag väl att du är särskilt stationär, varken rumsligt eller själsligt. Hos dej finner jag all möjlig spänst som jag verkligen beundrar! By the way, Karin o jag besökte också Wanås och såg den fantastiska installationen, den var verkligen spännande.