Man minns sina
bilar. Jag körde upp till Umeå 1977 i en silvergrå Renault 4 L.
Den som i reklamen kallades ”Skrytbilen”. Den rostade sönder och
i min nya familj levde vi utan bil i flera år. Vi hyrde fordon vid
behov. Sedan vi flyttat söderut skaffade vi så småningom en
nästan ny lagunblå Citroen 2CV6, som vi hade mellan åren 1984
-1994.
Jugoslavien 1988 |
Citroen 2CV´s
grundkonstruktion var från slutet av 1930-talet, men världskriget
kom emellan och produktionen kom igång först 1948. Dess
tvåcylindriga luftkylda boxermotor hade ursprungligen nio
hästkrafter (hk). En fransk ”skattehäst” är på 4,5 hk. Två
sådana blir Deux Chevaux (= Två Hästar) Därför kallas bilen så
i hemlandet. Vägegenskaperna var
bra även om bilen krängde en del. Den hade en tekniskt avancerad,
ganska mjuk fjädring. Det sägs att det var ett krav när bilen
konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd
åker iförd hög hatt... Den vi köpte var en senare version,
2CV6 Club, på hela 29 hk. Med vinden i ryggen kom man upp i 115
km/tim!
Österrike 1985 |
Det blev många
resor mellan Lund och Göteborg och flera Sverigerundor,
glasbruksrundor i Småland, med mera. Den var en bra vinterbil med
framhjulsdrift och smala däck som trängde igenom snön. Kommer ihåg
hur vi körde förbi en lyxig och slirande Mercedes från
Nederländerna på snöväg mot Valfjället i Värmland. Under det
tunna tygtaket la man till vintersäsongen isolerande skumplast. Jag
vill minnas att bilen värmdes av kylluften från motorn, och det
räckte bra. Jag minns också att generatorn pajade på
vintersemester i Klavreström i Småland. I den trakten fanns ingen
reservdel. Vi fick ladda batteriet och hoppas att strömmen skulle
räcka hem till Skåne. Det gjorde den!
2CV´n var ett
praktiskt och tåligt fortskaffningsmedel. Det var skönt att rulla
ner taket när våren kom och den var förvånansvärt lastvänlig.
Man kunde stoppa in mycket under sätena och bagageutrymmet var högt.
Minns när vi, fyra personer, kom till en liten campingplats i
Danmark och lastade ur ett rymligt tält, sovsäckar, stormkök och
full servis. Därefter plockades framsätena och soffan där bak ur.
Vi satt alla fint runt matbordet på marken. Campingfolket tittade
storögt!
På Nordsjövall i Holland 1991 |
Under flera somrar
körde vi kors och tvärs i Europa: Danmark, Holland, Frankrike,
Väst-och Östtyskland, Österrike, Schweiz, Jugoslavien, Italien,
och Norge. Minns hur vi på transitfärd genom DDR av gränsvakten
frågades ”Haben Sie Pistolen oder Automatvaffen mit?” Det hade
vi inte. När vi lämnade landet kollade en vakt under bilen och
stack ner en lång pinne i bensintanken. Vet fortfarande inte vad
han letade efter? På semester i Trogir i Jugoslavien gick kylfläkten
till ”Spacek”, (= ”Det lilla skämtet”) som bilen kallades i
det landet, sönder. Under en dag letade jag och min juggevärd efter
en ny. Vi hittade till sist en på en skrot. Den var av gammal god
kvalitet och hängde med tills vi sålde bilen. Till nästan samma
pris som vi hade gett för den tio år tidigare!
Valfjället 1993 |
Sedan dess har jag
ägt flera bilar, men ingen finns kvar i minnet som ”Lillcittran”.
Den kallades också "Antibil", "Hippiebil", "Ett skämt". Den stod för
”Peace, Love and Understanding”. En rebell bland bilar.
Greenpeaceloggan på bakre sidorutan satt bra! Bilen var en
livsstilsmarkör. Lika mycket som en stor fin Jaguar eller BMW är
det för någon med andra värderingar än mina.
1 kommentar:
Kan du maila bilderna?
Ann
Skicka en kommentar