Henry Heerups stenar |
Det
är fullt med pensionärer i restaurangen på Louisiana, konstmuseét
/konsthallen strax söder om Helsingør, när jag och en vän är där
en tidig tisdag eftermiddag. Det är inget lågprisställe. Det är
en plats för välbeställd medelklass, en borgerlig institution. En
del går nog dit för att bekräfta att man är någorlunda
kulturell. Många är ”kulturtanter” = Kultuintresserade kvinnor
i åldern 50 och uppåt. De som bär upp kulturlivet! Många
svenskar. Detta är så långt ifrån gatukonst och förortskultur
man kan komma, tänker jag. Men Louisiana fyller ett behov, tänker
jag vidare. Förutom att vara en social mötesplats och kulturmarkör,
täcker ställen som Louisiana kanske också ett andligt tomrum efter
att kyrkan till stor del mist sin ledarroll på det området?
Nobuo Sekine "Phases of Nothingness" |
Det
där gäller även för mig, en kulturfarbror. Eftersom jag är
intresserad av konst och länge har bott i Skåne har jag ett långt,
kärleksfullt och vänskapligt förhållande till Louisiana. Cesars
tumme, Max Ernsts grodskulptur, Nobuo Sekines tunga råa sten på
skinande blank pelare, Henry Moore´s skulptur på krönet mot
Öresund, Heerups stenar i grönskan, Yves Kleins monokromer, Asger
Jorns kraftfulla expressionism, Alexander Calders stora skulptur vid
restaurangutsikten mot Ven och Giacomettirummet med ett jättefönster
ut mot den vackra dammen har alla självklara platser i mitt
konstminne. Liksom utställningar som Claude Monet, Pompeji, Picasso,
Magritte, Munch, Kinas skatter, Andy Warhol, Ai Weiwei, Andres
Serrano och många fler.
Sist
jag var där såg jag bland annat fantastiska teckningar av David
Hockney, stora foton av Jeff Wall, konstfull och skrämmande
dokumentär av Richard Mosse och fina målningar av en Peter Doig.
Gången dessförinnan var halva museet fyllt av grå stenar och grus
där några bäckar med porlande vatten rann fram. Skönt
överraskande av danske Olafur Eliasson. Louisiana förmår att vara
traditionellt och nyspännande på samma gång.
Installation av Olafur Eliasson |
Louisiana
är också ett utmärkt exempel på naturnära skandinavisk/dansk
arkitektur. Den pietetsfullt bevarade ursprungliga byggnaden från
1856 har byggts till minst åtta gånger. Arkitekterna har skapat en
spännande labyrint av sammanhängande rum ovan och under jord. Allt
i harmonisk samklang med det vackra landskapet vid Öresundskusten.
Bara det är värt en resa dit. Och den resan kryddas gärna också
av ett besök på någon av Helsingørs krogar, där man med fördel
kan beställa tre ospecifiserede smørrebrød med en øl och en
bitter dram. Eller så tar man bara en lugn promenad i den vackra
gamla staden där många svenskar handlar alkoholhaltiga drycker till
förmånligt pris.
En
resa till Louisiana kan fylla både kropp och själ. Och sådana
resor behövs!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar