onsdag 29 januari 2014

Tågtankar



Jag åker tåg ofta. Tycker att det är det skönaste transportsättet. Förutom båt förstås, men linjen längs Sveriges kuster är nerlagd...
Nu läser jag att SJ skall spara en miljard! Varför måste statens järnvägar gå med vinst? Tänker sig politikerna att också landets vägnät skall gå med vinst? Eller försvaret och polisväsendet. Bör inte fungerande kommunikationer med tåg vara en samhällsservice som delvis bekostas med skattemedel?

Nu fungerar det tyvärr inte så bra alltid. Ibland kommer tågen inte i tid. Men så fort förseningar uppstår klagar folk på SJ, fast oftast beror problemen på sedan länge eftersatt underhåll av spår och ledningar, något som inte SJ ansvarar för. Det är ytterst politikernas ansvar! Hur ser det ut i Schweiz eller Norge där det sägs att järnvägstrafiken fungerar bra och tågen kommer i tid?


Sist jag åkte tåg till Göteborg från Lund snackade jag med en uppgiven tågmästare. Han sa att kanske tio procent av resenärerna hade fel färdbevis. ”Dom har biljett på annat tågbolag. Som t ex den engelska familjen där borta,”, sa han. ”Jag begår egentligen tjänstefel om jag inte slänger av dom”. För många är det förvirrande med flera olika tågbolag. Enligt transportnet.se ville 48 tågoperatörer köra på svenska spår år 2013. Blir inte det lite plottrigt? Hur många som vill jobba med spår och ledningar vet jag inte, men vi vet i alla fall att underhållet av dem fungerar dåligt.

Är det rimligt att det är billigare att flyga än att åka tåg? En del hävdar nämligen att det är så. När jag kollar en resa Malmö-Stockholm ser jag att det knappast stämmer där. Särskilt om man räknar in kostnaden för att ta sig till och från flygplatserna. Och tidsvinsten centrum till centrum med den snabbaste flygförbindelsen är en dryg timme bara. Då blir det två byten när du flyger, men du åker direkt med tåget. Dessutom bekvämt och med gratis wifi för den som så önskar. 

Skall man utomlands är det svårare för järnvägen att konkurrera. Några av mina vänner åker av princip alltid tåg i Europa om det är möjligt. Men då tar det tid och blir dyrt. Där finns en hel del att göra. Samordningen inom EU borde kunna bli mycket bättre! Men många stressade nutidsmänniskor har flygandet i blodet och dom bryr sig inte om att flyget är en stor miljöbov. Jakten på att tjäna någon eller några timmar tycks vara viktigare i vår jäktiga tidsålder. Själv skall jag snart flyga till Island. Jag kan ju inte ta tåget dit, men jag borde kanske tagit...båten!


Inga kommentarer: