Jag åker tåg
ofta. Tycker att det är det skönaste transportsättet. Förutom båt
förstås, men linjen längs Sveriges kuster är nerlagd...
Nu läser jag att
SJ skall spara en miljard! Varför måste statens järnvägar gå med
vinst? Tänker sig politikerna att också landets vägnät skall gå
med vinst? Eller försvaret och polisväsendet. Bör inte fungerande
kommunikationer med tåg vara en samhällsservice som delvis bekostas
med skattemedel?
Nu fungerar det
tyvärr inte så bra alltid. Ibland kommer tågen inte i tid. Men så
fort förseningar uppstår klagar folk på SJ, fast oftast beror
problemen på sedan länge eftersatt underhåll av spår och
ledningar, något som inte SJ ansvarar för. Det är ytterst
politikernas ansvar! Hur ser det ut i Schweiz eller Norge där det
sägs att järnvägstrafiken fungerar bra och tågen kommer i tid?
Sist jag åkte tåg
till Göteborg från Lund snackade jag med en uppgiven tågmästare.
Han sa att kanske tio procent av resenärerna hade fel färdbevis.
”Dom har biljett på annat tågbolag. Som t ex den engelska
familjen där borta,”, sa han. ”Jag begår egentligen tjänstefel
om jag inte slänger av dom”. För många är det förvirrande med
flera olika tågbolag. Enligt transportnet.se
ville 48 tågoperatörer köra på svenska spår år 2013. Blir inte
det lite plottrigt? Hur många som vill jobba med spår och ledningar
vet jag inte, men vi vet i alla fall att underhållet av dem fungerar
dåligt.
Är det rimligt
att det är billigare att flyga än att åka tåg? En del hävdar
nämligen att det är så. När jag kollar en resa Malmö-Stockholm
ser jag att det knappast stämmer där. Särskilt om man räknar in
kostnaden för att ta sig till och från flygplatserna. Och
tidsvinsten centrum till centrum med den snabbaste flygförbindelsen
är en dryg timme bara. Då blir det två byten när du flyger, men
du åker direkt med tåget. Dessutom bekvämt och med gratis wifi för
den som så önskar.
Skall man utomlands är det svårare för järnvägen att konkurrera. Några av mina vänner åker av princip alltid tåg i Europa om det är möjligt. Men då tar det tid och blir dyrt. Där finns en hel del att göra. Samordningen inom EU borde kunna bli mycket bättre! Men många stressade nutidsmänniskor har flygandet i blodet och dom bryr sig inte om att flyget är en stor miljöbov. Jakten på att tjäna någon eller några timmar tycks vara viktigare i vår jäktiga tidsålder. Själv skall jag snart flyga till Island. Jag kan ju inte ta tåget dit, men jag borde kanske tagit...båten!
Skall man utomlands är det svårare för järnvägen att konkurrera. Några av mina vänner åker av princip alltid tåg i Europa om det är möjligt. Men då tar det tid och blir dyrt. Där finns en hel del att göra. Samordningen inom EU borde kunna bli mycket bättre! Men många stressade nutidsmänniskor har flygandet i blodet och dom bryr sig inte om att flyget är en stor miljöbov. Jakten på att tjäna någon eller några timmar tycks vara viktigare i vår jäktiga tidsålder. Själv skall jag snart flyga till Island. Jag kan ju inte ta tåget dit, men jag borde kanske tagit...båten!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar