Färsk Unesco-forskning visar dessutom på tydliga samband mellan kulturbärande, kreativa ämnen och framgång i teoretiska. Man ser att kreativt skapande, kör, orkester, utställningar, teater, dans och musik ger kunskaper och färdigheter som berikar individerna och allt skolarbete. Detta har man insett i framgångsrika skolländer som Sydkorea, Kanada och Finland.
Sverige går åt motsatt håll. Vi skall bara ha ”nyttiga ämnen”, sådana som de självutnämnda pedagogikexperterna i regeringen anser ge kunskap. Hos Sveriges gymnasister skall tydligen konst, musik, teater och film inte längre ingå i begreppet kunskap och allmänbildning. Framtida svenska affärsmän och andra som hamnar i kontakt med övriga européer kan ju alltid föra in samtalet på golf, väder och fotboll när det börjar pratas om konst, foto, musik, film eller teater...
Konstnärlig och kreativ verksamhet i olika former och kunskap kring detta tycker regeringen skall vara ett fritidsnöje, inte något som längre skall finnas på schemat för alla. Genom att stryka ämnet estetisk verksamhet i Sveriges gymnasier genomför regeringen ”estetisk rensning” och bekräftar att Sverige är ett kulturellt u-land i Europas utkant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar