Jag besökte härom dagen en före detta arbetsplats, en teoretisk gymnasieskola med fina anor. Det var lugnt och stilla, ja nästan för lugnt. Jag träffade bibliotekarien och hennes medhjälpare, en filosofi- och religionslärare, en biologilärare och en rektor. Dom klagade alla över att det hade blivit så tyst och tråkigt. ”Förr fanns det konserter, musik, konst och utställningar. Det var liv och rörelse. Eleverna saknar estetisk verksamhet”, sa de. Så gott som allt sådant hade upphört. Kvar fanns bara en tredjedels musiklärartjänst. Skolan har ca 800 elever.
När jag jobbade
där som mellanchef och bild/medielärare fanns förutom Natur -och
Samhällslinjerna den gamla Musiklinjen som efter några år flyttade
till en annan skola. Yrkesutbildningen Reklam och Dekoration och
påbyggnadsutbildningen Kommunikation och Media flyttade in i
stället. De senare försvann efter några år och ersattes av det
nystartade Medieprogrammet. Till det skaffade kommunen efter några
år nya moderna lokaler i en ny specialutformad skola. Jag flyttade
med dit.
Efter den senaste
skolreformen finns inte Medieprogrammet mer och Estetisk verksamhet
är inte lägre kärnämne, dvs ett obligatoriskt ämne. Valbara
estetiska kurser, typ Bild, Musik, Foto. Film och Teater straffas
genom att de ger lägre högskolepoäng än teoretiska. I Björklunds kunskapsskola
räknas inte de kulturbärande kreativa estetiska ämnena som
kunskap. Antagligen räknas de som ”flum”. Det får mig att tänka
på en känd politiker i ett grannland söder om Östersjön. Han som
sa: ”När jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver!”
Det verkar ha
blivit så att man försöker införa en slags militär ordning och
disciplin i skolsystemet. Av med kepsarna, lyssna på den föreläsande
läraren, fler prov, tidigare och fler betyg! Ungarna blir ett slags
brickor i ett matrissystem. En del är väl befogat, men hur bra och
hur kul blir det? Och hur många kommer att slås ut och tidigt få
stämpeln ”dum, dålig, värdelös”?
I Expressen
(14.02.03) skriver Salka Hallström Bornold: - ”Många
barn tycker att praktisk-estetiska ämnen är kul och galet nog ses
det som något som diskvalificerar ämnet. Men konst är en
essentiell lek för att överleva. När barnet tecknar lär det sig
att se, när det musicerar lär det sig att lyssna. Slöjd handlar om
att lära sig problemlösning, och det har man med sig hela livet.”
Så sant! Och det finns internationell forskning som visar på att
estetisk/praktisk verksamhet av olika slag ger framgång i teoretiska
ämnen. Det har man insett i många länder, men tyvärr inte här
hemma i Sverige.
På väg ut från
min gamla skola möter jag en av rektorerna som säger : ”Det
kommer säkert andra tider då man inser hur viktiga de estetiska
ämnena är för skolan och för livet!” Det finns hopp! Med något
lättare steg gick jag nedför den gamla skolans stentrappa och
vidare längs kanalen. Efter en stund kom jag förbi en gråtande
skulptur... En händelse som såg ut som en tanke!
1 kommentar:
Väldigt fint skrivet Jan. Men de estetiska kurserna på gymnasiet ger faktiskt högskolepoäng, däremot har de svårt att hävda sig och bli valda eftersom andra mer "teoretiska" ger bonuspoäng, Meritpoäng.
Skicka en kommentar